Opera Rara - jedyny taki festiwal w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 24.10.2022 16:50
- Bach w roku 1736 otrzymał oficjalny tytuł nadwornego kompozytora od elektora saskiego i króla Polski Augusta III Sasa. Napisał kilka kantat świeckich i ponieważ niektóre z nich opatrzone są tytułem "Dramma per musica", postanowiliśmy wrzucić orkiestrę do kanału, a śpiewaków na scenę - mówił Jan Tomasz Adamus, dyrektor Festiwalu Opera Rara, odnosząc się do spektaklu "Bach Goes Opera", który przygotowany został w ramach tegorocznej edycji wydarzenia. 
Jan Tomasz Adamus
Jan Tomasz AdamusFoto: PAP/CTK

Krakowski festiwal jako jedyny w Polsce wystawia oryginalne premiery tytułów ze wszystkich okresów historii opery - od jej początków do współczesności, w tym również utwory nigdy wcześniej w Polsce nieprezentowane. Opera Rara to także recitale wybitnych śpiewaczek i śpiewaków oraz produkcje uznanych i debiutujących reżyserów.

Budowanie wspólnej wyobraźni, wspólnej wrażliwości

Festiwal Opera Rara rozpocznie się dzień przed Światowym Dniem Opery, 25 października. - Od kilku lat świat opery świętuje ten dzień po to, żeby łączyć się kulturowo - mówił Jan Tomasz Adamus. - Ważne jest, żebyśmy w dzisiejszych czasach znali wszystkie kody kulturowe, symbole, które nas łączą w tym sensie, że budują wspólną wyobraźnię, wspólną wrażliwość - mówił gość radiowej Dwójki.

Opera jako sytuacja społeczna

"17 języków" to wykonanie "Dydony i Eneasza" Henry’ego Purcella przez amatorski Chór w Kontakcie, któremu będzie towarzyszyć Orkiestra Festiwalowa Denis Comtet. Powracają też "Naturzyści" w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego. - Naszym hasłem, które mamy z tyłu głowy przy okazji tej edycji Opery Rary, jest "przestrzeń publiczna". Chodzi o to, że opera to oczywiście do pewnego stopnia forma muzyczna, ale być może bardziej sytuacja społeczna - kontynuował gość radiowej Dwójki. 

Przeklęte słowo "muzyka poważna" 

Nie zabraknie wybitnych śpiewaków. Wystąpią m.in. Anne Sofie von Otter i Sandrine Piau, a także wybitnych dzieł. - Dzisiaj przez to przeklęte słowo "muzyka poważna" dużo repertuaru ginie, jako ofiara stereotypów nie ma szans - mówił Jan Tomasz Adamus.

Jednym z jego zdaniem niedocenianych dzieł jest Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa. - To tak nieprawdopodobne arcydzieło, że muzyka tej jakości powinna być powszechnie znana, to powinny być hymny państwowe wielu krajów, żeby ludzie, śpiewając muzykę tej jakości, wyrabiali w sobie wrażliwość i poczucie piękna, bo czasami niestety to, czego używamy na co dzień, to kiepskie kompozycje - mówił gość radiowej Dwójki.




Plakat wydarzenia Plakat wydarzenia

Patronem festiwalu jest Program 2 Polskiego Radia.


Posłuchaj
12:49 PR2 2022_10_24-16-31-18_Wybieram_dwojke_opera_rara.mp3 Dyrektor generalny i artystyczny festiwalu Jan Tomasz Adamus o tegorocznej odsłonie Opera Rara (Wybieram Dwójkę)

 

Czytaj także:


***

Tytuł audycji: Wybieram Dwójkę

Prowadził: Jakub Kukla

Gość: Jan Tomasz Adamus (dyrektor generalny i artystyczny festiwalu Opera Rara)

Data emisji: 24.10.2022

Godzina emisji: 16.30

kor


Czytaj także

Andreas Scholl: muzyka dawna to był alternatywny świat

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2022 11:15
- Nie bez przyczyny śmiano się, że każdy muzyk dawny chodzi w sandałach i własnoręcznie dzierganych wełnianych skarpetach. To był alternatywny świat, każdy mógł do tego środowiska dołączyć, rozwijać się wspólnie z innymi, doświadczać, jak odkrywany jest nieznany dotąd repertuar - tak o powrocie muzyki dawnej na sale koncertowe mówił w Dwójce niemiecki kontratenor Andreas Scholl.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Zachwycająca "Tosca" i nie tylko. Pięć Teatralnych Nagród Muzycznych dla Opery Wrocławskiej

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2022 17:15
- "Toscą" chcieliśmy przywitać się z publicznością jako nowa dyrekcja Opery Wrocławskiej (…). Dopracowaliśmy spektakl do takiej perfekcji, że ostatecznie "Tosca" zdobyła nagrodę - mówiła Halina Ołdakowska, dyrektorka Opery Wrocławskiej na antenie radiowej Dwójki. 
rozwiń zwiń