X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Joel Frederiksen: świat opery przesycony jest smutkiem

Ostatnia aktualizacja: 01.01.2019 16:09
-  Można odnieść wrażenie, że wszystkie romantyczne opery opowiadają o tym samym. W muzyce dawnej mogę inaczej realizować mój twórczy potencjał - mówił w Dwójce ceniony amerykański bas, który od wielu lat w Europie zgłębia twórczość z przełomu renesansu i baroku.
Audio
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Dreamer Company

Joel Frederiksen opowiadał, że zainteresowanie muzyką dawną pojawiło się u niego dość wcześnie, bo już w liceum śpiewał w chórze madrygałowym. Potem jako gitarzysta zachwycił się kompozycjami Johna Dowlanda. Miłą odskocznią od wokalnych wykonań operowych okazała się dla niego twórczość wokalna z XVI i XVII wieku. Śpiewak w pewnym momencie zwrócił uwagę, że pasuje ona do jego naturalnych możliwości. - Na przełomie renesansu i baroku niektórzy kompozytorzy, jak na przykład Giulio Caccini, wykorzystywali w swoich utworach całą skalę głosu basowego i czynili to w bardzo ciekawy sposób. Pomyślałem od razu, że to może być właśnie moja droga.

Gość Dwójki jednocześnie dodał, że nie nigdy porzucił świata opery, który pozwala śpiewakowi pokazać pełnię możliwości. - W muzyce dawnej jest wiele ograniczeń. Śpiewałem niedawno na festiwalu w Utrechcie w taki klasyczny, dość powściągliwy sposób, adekwatny dla tego repertuaru, ważąc wolumen i wszystkie inne elementy. Czasem więc miła jest odmiana, dobrze jest zaśpiewać coś pełnym głosem.

Joel Frederiksen opowiedział w audycji o głównych amerykańskich ośrodkach zajmujących się muzyką dawną i specyfice tamtejszej sceny (do dzisiaj nie ma w Nowym Yorku stałej barokowej orkiestry, to wręcz słynna sprawa...). Śpiewak mówił też o działalności swojej monachijskiej grupy Ensemble Phoenix Munich oraz fascynacji twórczością Nicka Drake'a. W rozmowie nie zabrakło polskiego wątku, czyli udziału w nagraniach Offertoria et Communiones totius anni Mikołaja Zieleńskiego.

***

Rozmawiała: Magdalena Łoś

Gość: Joel Frederiksen (śpiewak i lutnista)

Data emisji: 1.01.2019

Godzina emisji: 14.00

bch/jp


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Leila Schayegh: granie w orkiestrze nie pasuje do mojej osobowości

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2018 17:06
- Pracując w orkiestrze Opery w Zurichu byłam częścią maszyny tworzącej wielkie projekty, ale nie mogłam się w tym odnaleźć. Lepiej czuję się na scenie, kiedy mogę przekazać słuchaczom to, co sama mam do powiedzenia – powiedziała Dwójce znakomita skrzypaczka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Bożonarodzeniowa muzyka od średniowiecza po barok

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2018 12:50
Pozostaliśmy w niepowtarzalnym klimacie świątecznym i wysłuchaliśmy z Państwem muzyki, która nie przychodzi na myśl od razu, gdy pada hasło "Boże Narodzenie"...
rozwiń zwiń