X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Bożonarodzeniowa muzyka od średniowiecza po barok

Ostatnia aktualizacja: 29.12.2018 12:50
Pozostaliśmy w niepowtarzalnym klimacie świątecznym i wysłuchaliśmy z Państwem muzyki, która nie przychodzi na myśl od razu, gdy pada hasło "Boże Narodzenie"...
Audio
  • Bożonarodzeniowa muzyka od średniowiecza po barok (Między dźwiękami/Dwójka)
zdj. il.
zdj. il.Foto: Shutterstock.com/Nancy Bauer

Z tym świętem łączy się tak wiele znakomitej muzyki, że szkoda było nam tego nie wykorzystać. W audycji słuchaliśmy wczesnej (XII w) polifonii z akwitańskich klasztorów, będącej – po wiekach dominacji chorału gregoriańskiego – absolutną rewelacją. Renesansową wielogłosowość reprezentowały dzieła niekoniecznie typowe, a było w czym wybierać, to niesamowicie bogaty rozdział, trudno wręcz zdecydować się na coś konkretnego.

A więc – msza 7 głosowa, ceremonialna i odświętna Thomasa Tallisa Puer natus est nobis, stanowiąca pokaz kunsztownego kontrapunktu. Tallis napisał ją dla królowej Marii (zwanej Katolicką bądź Krwawą), która poślubiła wbrew woli narodu króla Hiszpanii Filipa II i miała nadzieję dać mu syna. Wiemy z historii, że nic podobnego się nie stało, a Marię na tronie rychło zastąpiła Elżbieta I. Nurt kolędowy reprezentował uroczy drobiazg Orlanda di Lasso, a nurt motetowy – uroczyste offertorium Mikołaja Zieleńskiego Laetentur caeli, utrzymane w pełnym splendoru stylu weneckim, szczególnie lubianym w Polsce na przełomie XVI i XVII w.

Wątki bożonarodzeniowe (adoracja pasterzy, dary królów, prześladowanie przez Heroda) znalazły rozwinięcie w wielu barokowych oratoriach, by wymienić tylko dzieła Charpentiera i Schütza, których fragmentów również posłuchamy.

***

Tytuł audycji: Między dźwiękami 

Prowadzą: Ewa Obniska i Magdalena Łoś

Data emisji: 30.12.2018

Godzina emisji: 21.00 

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Długa droga muzyki baroku

Ostatnia aktualizacja: 18.06.2018 12:55
W audycji "Między dźwiękami" opowiedzieliśmy o jednej z najbardziej doniosłych innowacji w muzyce baroku, którą była emancypacja muzyki instrumentalnej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Ewolucja motetu na przestrzeni wieków

Ostatnia aktualizacja: 06.10.2018 16:28
W audycji "Między dźwiękami" opowiadaliśmy o motecie, który zanim osiągnął szczyty artyzmu w dziełach Bacha czy Rameau, przebył długą drogę sięgającą swym początkiem średniowiecza.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Msza w muzyce baroku

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2018 14:00
W renesansie msza była najwyżej cenioną formą muzyki, nie tylko religijnej. Miała swoją strukturę, konwencję, swoje normy kontrapunktyczne. W baroku było już inaczej…
rozwiń zwiń

Czytaj także

François Couperin. Królewski klawesynista

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2018 12:00
W audycji poświęconej sztuce Couperina słuchaliśmy fragmentów jego kompozycji kameralnych – tańców z Koncertów królewskich, których słuchał jeszcze sędziwy Ludwik XIV.
rozwiń zwiń