Przekazane przez darczyńcę materiały to niemal wyłącznie rękopisy muzyczne, autografy lub kserokopie autografów, czystopisy, brudnopisy i szkice. "Prezentują one bogaty dorobek twórczy Wojciecha Karolaka, a także jego wszechstronną aktywność artystyczną, na którą składają się: utwory instrumentalne, aranżacje piosenek, standardów jazzowych, piosenki autorskie, muzyka do reklam, dżingle, muzyka filmowa i teatralna. Kompozycje nierzadko zachowały się w kilku wersjach" - napisano na stronie internetowej Biblioteki Narodowej.
>>> Artur Andrus o zbiorze przekzaznym Bibliotece Narodowej w "Poranku Dwójki"
Spuścizna Wojciecha Karolaka w rękach Biblioteki Narodowej
Spuścizna dokumentuje współpracę Wojciecha Karolaka z wieloma wybitnymi jazzmanami, w tym z Janem "Ptaszynem" Wróblewskim, Wiesławem Pieregorólką, Jarosławem Śmietaną, Jackiem Namysłowskim, Michałem Urbaniakiem czy Sławomirem Wierzcholskim.
Ważne miejsce w archiwum artysty zajmują rękopisy utworów przeznaczonych do albumów "Easy" oraz "Time Killers". W zbiorze znajdują się także zapisy takich kompozycji jak: "Good Times, Bad Times", "Why Not Samba", "Seven Shades of Blue", "Instant Groove" czy "Time Killers". Warto zaznaczyć, że utowry te zdefiniowały oryginalny idiom twórczy Wojciecha Karolaka i weszły do kanonu polskiej muzyki jazzowej.
Czytaj także:
Rękopisy i partytury Wojciecha Karolaka
Obszerny fragment archiwum stanowią aranżacje związane z okolicznościowymi koncertami i projektami muzycznymi, m.in. opracowania utworów Krzysztofa Komedy, Andrzeja Kurylewicza, piosenek Kabaretu Starszych Panów i wielu standardów jazzowych. Muzykę teatralną reprezentują materiały muzyczne do "Ubu Królem", "…i Dekameron" oraz musicalu "Drakula" z librettem Ryszarda M. Grońskiego i Antoniego Marianowicza.
Kompozycje pisane dla Marii Czubaszek
Ważne miejsce w twórczości Karolaka zajmowała muzyka komponowana do tekstów żony, Marii Czubaszek. W przekazanym archiwum znajduje się kilkanaście partytur do piosenek, m.in. "Miłość jest jak niedziela", "Ballada o spełnionych snach", "Wyszłam za mąż – zaraz wracam", a także muzykę do komedii teatralnej "Kwadrat".
Jak przekazała Biblioteka Narodowa, archiwum Wojciecha Karolaka zostanie poddane opracowaniu i fachowej konserwacji. Następnie stanie się częścią Archiwum Jazzu Polskiego, tuż obok spuścizn Krzysztofa Komedy, Jana Borkowskiego, Benona Hardego, Zbigniewa Seiferta, Jerzego "Dudusia" Matuszkiewicza i innych przedstawicieli nurtu jazzowego.
***
Wojciech Karolak:
- Wojciech Karolak, jazzman i kompozytor, współpracował z najwybitniejszymi polskimi twórcami jazzowymi swojej epoki, w powszechnej świadomości utrwalił się jednak przede wszystkim jako wirtuoz organów Hammonda.
- Przyszedł na świat w artystycznej rodzinie profesora Akademii Sztuk Pięknych Jerzego Karolaka oraz Marii z domu Kotschy-Orwid, córki słynnego przedwojennego aktora, Józefa Orwida - 28 maja 1939 roku.
- Kariera muzyczna Karolaka na dobre rozpoczęła się w 1958 roku, kiedy nawiązał współpracę z zespołem Jazz Believers. Grupę tworzyli m.in. Jan Ptaszyn Wróblewski oraz Krzysztof Komeda. Karolak zaczynał od gry na saksofonie, na którym grał także w latach 1959-60 w zespole The Wreckers Andrzeja Trzaskowskiego.
- Wojciech Karolak jest również kompozytorem eksperymentalnej muzyki filmowej m.in. do słynnego filmu "Konopielka" (1981) Witolda Leszczyńskiego.
- Wojciech Karolak odszedł 23 czerwca 2021 roku.
***
IAR/PAP/BibliotekaNarodowa/zuzannachowaniec