Goldbergowskie na klawesynie? Znamy werdykt Trybunału!

Ostatnia aktualizacja: 30.10.2016 17:00
W ubiegłym sezonie wybraliśmy w "Płytowym Trybunale Dwójki" najlepsze nagranie Wariacji Goldbergowskich na fortepianie. Teraz przyszedł czas na klawesyn.
Audio
  • "Wariacje Goldbergowskie" na klawesynie (Płytowy Trybunał Dwójki)
Dorota Kozińska, Andrzej Sułek, Jacek Hawryluk i Lilianna Stawarz podczas obrad Płytowego Trybunału Dwójki
Dorota Kozińska, Andrzej Sułek, Jacek Hawryluk i Lilianna Stawarz podczas obrad "Płytowego Trybunału Dwójki"Foto: Grzegorz Śledź/PR2

Decyzją Dwójkowego jury - Lilianna Stawarz, Dorota Kozińska i Andrzej Sułek - najlepszym nagraniem "Wariacji Goldbergowskich" Bacha jest:

Blandine Rannou – klawesyn (kopia instrumentu Ruckersa-Hemscha – Paryż 1988, Anthony Sidey/Frédéric Bal) (Paryż 2010; Zig-Zag Territoires 2011)

Album ten pokonał następujące wydawnictwa:

  • Trevor Pinnock – klawesyn (Andreas Ruckers, Antwerpia 1646, Muzeum Instrumentów w Paryżu) (Paryż 1980; LP Archiv/Polydor 1980)
  • Władysław Kłosiewicz – klawesyn (Blanchet, Paryż 1744 – kopia Neuperta, Bamberg 1987; strój nierównomiernie temperowany, a1=415 Hz) (Kościół Najświętszej Marii w Narolu 2000; CD Accord 2000)
  • Pierre Hantaï – klawesyn (instrument zbudowany na wzór modeli niemieckich – Jonte Knif i Arno Pelto 2002) (Haarlem, Holandia 2003; CD Mirare 2003)
  • Andreas Staier – klawesyn (współczesny instrument Anthony’ego Sidey’a na podstawie Hassa) (Berlin 2009; CD Harmonia Mundi 2010)
  • Mahan Esfahani – klawesyn (Huw Saunders, Londyn 2013, kopia na podstawie dwu-manuałowego instrumentu Johanna Heinricha Harrasa z Turyngii, ok. 1710) (Kolonia 4/2016; DG 2016)

Konwent seniora: 
Wanda Landowska – klawesyn (Paryż, listopad 1933; pierwsze nagranie klawesynowe „Wariacji Goldbergowskich” w historii fonografii (Piano Library/EMI/Pearl/Grammofono/Classica d’Oro)

***

A plan słuchania przedstawiał się następująco

Jan Sebastian Bach, Wariacje Goldbergowskie BWV 988 (klawesyn)

I runda

Aria + Wariacja nr 1

II runda

Wariacja nr 7 "al tempo di Giga"

III runda

Wariacja nr 10 "Fughetta"

Finał

Wariacje nr 28, 29, 30 ("Quodlibet")

***

Johann Sebastian Bach napisał Wariacje w 1741 roku na szczególną prośbę. Hrabia Hermann Carl von Keyserlingk zamówił utwór, który miał mu towarzyszyć w czasie bezsennych nocy. Nowe wariacje miał mu grać jego nadworny klawesynista Johann Gottlieb Goldberg. Stąd Wariacje Goldbergowskie. Dalszą historię utwouy znamy doskonale...

***

Tytuł audycji: Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadzi: Jacek Hawryluk

GościeLilianna Stawarz, Dorota Kozińska i Andrzej Sułek

Data emisji: 29.10.2016

Godzina emisji: 17.00

mc/kul

Czytaj także

"Muzyka na wodzie" Haendla najlepsza po francusku

Ostatnia aktualizacja: 06.08.2016 19:00
"Płytowy Trybunał Dwójki" - w osobach Doroty Kozińskiej, Lilianny Stawarz i Kacpra Miklaszewskiego - już wie, kto najlepiej poradził sobie z dziełem Georga Friedricha Haendla.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Najpiękniejsze "Pory roku" pochodzą z Grazu

Ostatnia aktualizacja: 03.09.2016 19:00
"Płytowy Trybunał Dwójki" przesłuchał "Pory roku" Josepha Haydna i wskazał, które wykonanie jest najlepsze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wybrano najlepszą interpretację koncertu Griega

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2016 10:00
Sędziowie "Płytowego Trybunału Dwójki" w pierwszej audycji po wakacjach oceniali wykonanie koncertu fortepianowego a-moll op. 16 Edwarda Griega.
rozwiń zwiń