Mozart i jego "Symfonia koncertująca"

Ostatnia aktualizacja: 06.01.2022 21:44
Drugie w 2022 roku spotkanie przed Płytowym Trybunałem miało nie lada bohaterkę. Była nią "Symfonia koncertująca (Sinfonia Concertante)" Es-dur (KV 364) Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Symfonia koncertująca (Sinfonia Concertante) Es-dur (KV 364) Wolfganga Amadeusza Mozarta przed Dwójkowym Trybunałem
"Symfonia koncertująca (Sinfonia Concertante)" Es-dur (KV 364) Wolfganga Amadeusza Mozarta przed Dwójkowym TrybunałemFoto: Wojciech Kusiński/PR

1779 rok był zdecydowanie dobrym rokiem dla Mozarta. Odbyta niedługo wcześniej podróż do Mannheim i Paryża wzbudziła w nim pragnienie eksperymentowania. Jednym z rezultatów była kipiąca radością hybryda gatunkowa – Sinfonia Concertante, w której odkrywał on nowe połączenia brzmieniowe.

Niedługo po napisaniu dzieła opuścił Salzburg na stałe, aby zamieszkać w Wiedniu

Brak bliższych informacji o genezie i przeznaczeniu tego dzieła. Przypuszczalnie powstało na potrzeby i użytek orkiestry salzburskiej. Wskazywać by na to mogła skromna, typowa dla większości orkiestrowych dzieł Mozarta z okresu salzburskiego instrumentacja orkiestry.

Symfonia koncertująca na skrzypce i altówkę jest szczytowym osiągnięciem Mozarta w dziedzinie koncertu skrzypcowego. Pod względem formy jest odpowiednikiem nieukończonej symfonii A-dur na skrzypce, altówkę i wiolonczelę z towarzyszeniem orkiestry (KV 320e) z 1779 lub 1780. Oryginalna partytura zaginęła, a zachowały się jedynie kadencje do tej symfonii.

Nagrania utworu porównywaliśmy w audycji z udziałem Agaty Szymczewskiej, Marka Czecha i Wojciecha Michniewskiego. 


Posłuchaj
120:15 2022_01_08 17_01_01_PR2_Plytowy_Trybunal_Dwojki.mp3 "Symfonia koncertująca (Sinfonia Concertante)" Es-dur (KV 364) Wolfganga Amadeusza Mozarta (Kto słucha, nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki)

 

ZOBACZ GALERIĘ >>>>

***

Audycja, w której z zaproponowanych nagrań wyłaniamy to jedno, według nas najlepsze, najdoskonalsze. 

Podczas kolejnych rund eliminujemy poszczególne nagrania i dopiero wtedy odsłaniamy karty... O tym, kto wygrywa, dowiadujemy się na samym końcu audycji.

***

Tytuł audycji: Kto słucha nie błądzi, czyli Płytowy Trybunał Dwójki

Prowadził: Jacek Hawryluk

Data emisji: 8.01.2022

Godzina emisji: 17.00

Czytaj także

"Uprowadzenie z seraju" - najlepsze z Berlina

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2016 12:00
W audycji "Kto słucha, nie błądzi" nagrania dzieła Mozarta oceniali sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki - prof. Ewa Łętowska, Dorota Kozińska i Piotr Kamiński.
rozwiń zwiń

Czytaj także

W Mozarcie Niemcy remisują z Anglikami

Ostatnia aktualizacja: 09.07.2016 19:00
Jurorzy "Płytowego Trybunału Dwójki" - Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski - za najlepsze wykonania "Eine kleine Nachtmusik" Mozarta uznali aż dwa zaproponowane nagrania.
rozwiń zwiń