X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Paavo Järvi: symfonie Brahmsa to cud inżynierii

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2017 12:00
– U niego wszystko jest ze sobą połączone, każda najmniejsza nuta nie jest napisana przypadkowo. Każde oznaczenie, każdy klucz, znak mają swój głęboko przemyślany cel – mówił estoński dyrygent w przerwie koncertu BBC Proms, podczas którego zabrzmiała m.in. Brahmsowska II Symfonia D-dur.
Audio
  • Paavo Järvi: symfonie Brahmsa to cud inżynierii (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Paavo Jrvi
Paavo JärviFoto: PAP/Andrzej Rybczyński

 Brahms jako jeden z pierwszych czerpał z muzyki dawnej. Nie tylko z twórców wczesnego baroku i renesansu, lecz także średniowiecza  zauważył Paavo Järvi. – Te nawiązania pozostają często niezauważone przez to, że jego twórczość postrzegana jest jako kwintesencja romantyzmu. Tymczasem jego dzieła przepełnione są cytatami z muzyki średniowiecznej, ale też prawdziwie barokowymi zwrotami tonalnymi czy kadencyjnymi. Tym, co fascynuje mnie w symfoniach Brahmsa, jest niezwykle szeroki zasób muzycznego słownictwa. To, że potrafi połączyć cytaty z muzyki dawnej z klasyczną formą i romantycznym wydźwiękiem  dodał.

Dyrygent mówił w Dwójce m.in. o tym, ile czasu zajęło mu dojście do punktu, w którym może "sięgnąć po II symfonię Brahmsa i nagrać ją z czystym sumieniem", o prowadzonej przez siebie Niemieckiej Filharmonii Kameralnej, która "myśli latami, a nie miesiącami", tłumaczył, w jaki sposób zanurzenie się w biografii twórcy służy wykonywaniu jego muzyki i dlaczego perfekcjonizm jest dla muzyka złem koniecznym.

***

Rozmawiał: Andrzej Zieliński

Gość: Paavo Järvi (dyrygent)

Data emisji: 3.08.2017

Godzina emisji: 21.30

Materiał został wyemitowany w audycji "Letni festiwal muzyczny".

mc/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

"Scherzo jest tu tak szalone, jakby kompozytor tracił rozum"

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2017 10:45
- Pierwszy koncert skrzypcowy Szostakowicza to ogromny wysiłek, który wyczerpuje człowieka na każdym poziomie – mówi skrzypaczka, która u boku  BBC National Orchestra of Wales wystąpiła na festiwalu BBC Proms.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"BBC Proms nigdy nie był festiwalem ekskluzywnym"

Ostatnia aktualizacja: 15.07.2017 14:00
- Nie interesuje mnie organizowanie koncertów dla wąskiej, zamkniętej grupy znawców. Już ponad sto lat temu wychodzono z założenia, że ma to być wydarzenie dla wszystkich – powiedział David Pickard, dyrektor kultowego festiwalu organizowanego co roku w Royal Albert Hall w Londynie.
rozwiń zwiń