Eric Hoeprich: klarnet historyczny pozwala lepiej zrozumieć świat Mozarta

Ostatnia aktualizacja: 29.08.2019 10:00
- Barwa instrumentu i sposób budowania fraz muszą być jak najbliższe temu, co chciał w swojej muzyce przekazać kompozytor. Tylko wtedy jesteśmy w stanie pojąć jego brzmieniowy świat - mówił klarnecista w przerwie koncertu na festiwalu Chopin i jego Europa.
Audio
  • Rozmowa z klarnecistą Erikiem Hoeprich (Letni Festiwal Muzyczny/Dwójka)
Eric Hoeprich
Eric HoeprichFoto: z archiwum NIFC

Eric Hoperich jest specjalistą od klarnetów historycznych. Muzyk w swojej przebogatej kolecji ma ponad sto egzemplarzy, większość instrumentów zbudowana została w XVIII wieku. Jak przyznał w rozmowie, grając utwór, zawsze stara się możliwie najbardziej zbliżyć do tego, co sam kompozytor chciałby usłyszeć. Taki też cel stawiał sobie, przygotowując się wraz z Orkiestrą XVIII Wieku do wykonania Koncertu klarnetowego A-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta na scenie Filharmonii Narodowej.  

- Ten koncert jest wyjątkowy na wielu poziomach - tłumaczył. - Przede wszystkim jest to ostatnie ukończone przez Mozarta dzieło instrumentalne, a także utwór szczególny ze względu na Antona Stadlera, z myślą o którym był pisany. Mozart zdecydowanie chętniej sięga w nim po niskie rejestry klarnetu i to trzeba podkreślić: chociaż koncert grany na współczesnym klarnecie brzmi lekko i przyjemnie, to jednak jeśli pozna się faktyczne brzmienie i zamierzenie Mozarta z zejściami do głębokich, niskich rejestrów, nie chce się już więcej do współczesnego klarnetu wracać. Różnice są uderzające, a klarnet historyczny czyni z koncertu Mozarta dzieło jeszcze lepszym.

Jak mówił artysta, współczesny klarnet ma niewystarczającą skalę, by wykonać partię zapisaną przez Mozarta. Wyjaśnił też, czym wyróżnia się charakterystyczny klarnet z XVIII wieku. - Żeby uzyskać na takim instrumencie pożądane półtony, trzeba wykonywać coś, co nazywamy palcowaniem krzyżowym. Oznacza to nauczenie się nowych pozycji w celu wydobycia odpowiednich dźwięków.

Więcej o niejednorodności skal, trudnościach i wyzwaniach wykonawczych, ale i płynącej z tego dla klarnecisty satysfakcji oraz ciekawostek muzykologicznych o życiu Mozarta w Wiedniu i jego ostatniej ukończonej kompozycji instrumentalnej - w nagraniu rozmowy.

***

Tytuł audycji: Letni Festiwal Muzyczny

Rozmawiał: Grzegorz Dąbrowski

Gość: Eric Hoeprich (klarnecista)

Data emisji: 28.08.2019

Godzina emisji: 19.00

at/am

Czytaj także

Grzegorz Nowak: "Strasznego dworu" jeszcze nikt tak nie wykonał

Ostatnia aktualizacja: 26.08.2019 12:00
- Oprócz samego Moniuszki! Cieszę się, że po raz pierwszy mogę tę operę wykonać tak, jak ją napisał kompozytor - mówił dyrygent w przerwie wykonania słynnego dzieła kompozytora podczas festiwalu "Chopin i jego Europa" 2019. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Julianna Awdiejewa: od muzyki też trzeba odpocząć

Ostatnia aktualizacja: 27.08.2019 11:00
- To było bardzo pracowite lato. Uczestniczyłam w wielu festiwalach, odwiedziłam Davos i La Roque D’Antheron. Warszawa jest dla mnie ostatnim przystankiem w tym sezonie - powiedziała pianistka w przerwie swojego recitalu na festiwalu Chopin i jego Europa.
rozwiń zwiń