Antonio Florio: zainteresowanie muzyką dawną było herezją

Ostatnia aktualizacja: 01.05.2019 17:15
- We włoskich konserwatoriach uczono zgodnie z dziewiętnastowieczną praktyką: fortepian, kompozycja, śpiew, muzyka klasycyzmu. Zainteresowanie muzyką dawną uznawano za herezję. Ten repertuar nie zasługiwał na miejsce w programie nauczania. To mi jednak nie przeszkodziło – mówił w Dwójce wybitny włoski dyrygent.
Audio
  • Antonio Florio i Neapol w różnych odsłonach (Dwójka)
Antonio Florio
Antonio FlorioFoto: Misteria Paschalia/mat. prasowe organizatorów festiwalu

Gościem audycji był szef i założyciel Capelli Neapolitana, dyrektor artystyczny - rezydent tegorocznego Festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Od ponad trzech dekad Antonio Florio jest niezrównanym propagatorem neapolitańskiej muzyki dawnej. Wydobywa z zapomnienia arcydzieła  neapolitańskich mistrzów, często je rekonstruuje i wykonuje ze swoim zespołem Capella Neapolitana.

Gość audycji przypomniał, że od początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku nie było możliwości studiowania we Włoszech muzyki dawnej zgodnie z nowymi trendami.

- Korzystanie z instrumentów z epoki nie wchodziło w grę. Na przykład klawesyn uznawano za przeżytek, leciwego przodka fortepianu, dla którego miejsce jest już tylko na śmietniku historii. Jednak kilku włoskich pionierów postanowiło pójść pod prąd i wyjechało studiować za granicę. W pierwszej połowie lat osiemdziesiątych wrócili do kraju i zaczęli dzielić się wiedzą i entuzjazmem, którymi nasiąkli w Amsterdamie, Londynie, Paryżu czy w Bazylei. Dzięki temu sytuacja zaczęła zmieniać się najlepsze - powiedział Antonio Florio.

W jakich okolicznościach powołał do życia zespół La Cappella Della Pietà De' Turchini, dziś znany jako Cappella Neapolitana i dlaczego za patrona obrał neapolitańskiego kompozytora Franceska Provenzalego? Skąd zainteresowanie właśnie Neapolem, skoro muzyka dawna kwitła na całym półwyspie Apenińskim? Południe Włoch to też muzyka ludowa - Tarantelle - bardzo silna tradycja, która naznaczała również muzykę dworską. W jakim stopniu ta tradycja oddziaływała na muzykę neapolitańską? O tym w nagraniu audycji.

***

Rozmawiała: Klaudia Baranowska

Gość: Antonio Florio (dyrygent, szef i założyciel Capelli Neapolitana)

Data emisji: 1.05.2019

Godzina emisji: 16.00

mko

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Misteria Paschalia. Światowa premiera renesansowego dzieła

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2018 10:44
"Lamentacje" Wacława z Szamotuł, zrekonstruowane przez lutnistę Marca Lewona, będą miały swoje światowe prawykonanie podczas tegorocznego 15. Festiwalu Misteria Paschalia. - Moim zdaniem to muzykologiczna sensacja. Mam nadzieję, że muzycznie będzie podobnie - mówił w Dwójce Paweł Szczepanik z Krakowskiego Biura Festiwalowego.
rozwiń zwiń

Czytaj także

John Butt: wskrzeszanie muzyki dawnej to droga w przyszłość

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2018 12:55
- Wydaje mi się, że skończyły nam się pomysły na nową muzykę i dlatego musimy cofnąć się do przeszłości. Wykonawstwo historyczne jest jednym ze sposobów powrotu do korzeni naszej kultury – mówił w Dwójce ceniony dyrygent.
rozwiń zwiń