X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

John Butt: wskrzeszanie muzyki dawnej to droga w przyszłość

Ostatnia aktualizacja: 03.04.2018 12:55
- Wydaje mi się, że skończyły nam się pomysły na nową muzykę i dlatego musimy cofnąć się do przeszłości. Wykonawstwo historyczne jest jednym ze sposobów powrotu do korzeni naszej kultury – mówił w Dwójce ceniony dyrygent.
Audio
  • John Butt o roli wykonawstwa historycznego w muzyce współczesnej (Filharmonia Dwójki)
John Butt
John ButtFoto: mat. prasowe

John Butt_zdjęcie 1200.jpg
John Butt: miłość u Purcella jest jasna i błyszcząca

Z Johnem Buttem rozmawialiśmy w przerwie koncertu na festiwalu Misteria Paschalia. - Wykonawstwo historyczne ma dziś sens tylko wtedy, jeśli będzie oddziaływać na słuchaczy. Muzyka dawna będąca częścią naszej tradycji staje się w ten sposób naszą muzyką współczesną. Dzięki temu nigdy nie będzie przeszłością a teraźniejszością – stwierdził dyrygent grupy Dunedin Consort, której muzycy zaprezentowali podczas koncertu m.in. oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Händla.

- To niezwykle doniosłe dzieło w tradycji Zachodu. Jeżeli tylko mogę, wykonuję jakąś konkretną pełną wersję tego oratorium. Tę, którą zaprezentowaliśmy na festiwalu była wykonana w XVIII wieku w Londynie i zapoczątkowała brytyjską historię "Mesjasza". W stosunku do pierwotnej wersji irlandzkiej, Händel dostosował to wykonanie do możliwości głosowych śpiewaków, a zmiany wprowadził też autor libretto – powiedział John Butt.

Przypomniał, że ówczesna londyńska publiczność dość chłodno przyjęła "Mesjasza" być może z uwagi na fakt, że było to oratorium biblijne oparte zarówno na Starym jak i Nowym Testamencie. - Bardzo szybko jednak stało się ono wyznaniem wiary kościoła anglikańskiego – dodał dyrygent.

Dlaczego angielska muzyka XVIII wieku jest dla dyrygenta jednym z największych skarbów europejskiej sztuki? Czy nadal pozostaje w cieniu muzyki włoskiej i francuskiej? Na czym polegają główne różnice między muzyką angielską a kontynentalną? Zapraszamy do wysłuchania nagrania wywiadu.

***

Rozmawiał: Marcin Majchrowski

Gość: John Butt (dyrygent)

Data emisji: 2.04.2018

Godzina emisji: 20.50

Rozmowa została wyemitowana w audycji Filharmonia Dwójki.

mko/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

George Petrou: nie da się skrytykować "Arminia” Händla

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2017 12:53

- Nie ma w tym utworze niczego, co można byłoby wyciąć. Nic się nie ciągnie, nie trwa dłużej niż powinno. Pod względem proporcji to jedna z najlepiej napisanych oper Händla - oceniał w Dwójce grecki dyrygent.

rozwiń zwiń

Czytaj także

"Arie Farinellego są dla śpiewaczki jak ciężki maraton"

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2017 12:00
Kastrat miał struny głosowe zbliżone do kobiecych, ale płuca mężczyzny. Czy współczesne śpiewaczki mogą osiągnąć podobną siłę, barwę i skalę głosu? - Staramy się śpiewać najlepiej, jak potrafimy, ale nigdy im nie dorównamy – mówiła słynna szwedzka śpiewaczka Ann Hallenberg.
rozwiń zwiń