"Fredriana" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2019 07:00
W audycji wysłuchaliśmy relacji z prób do spektaklu baletowego opartego na dwóch komediach Aleksandra Fredry z muzyką Stanisława Moniuszki, którego premiera odbędzie się 6 kwietnia w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.
Audio
  • "Fredriana" w Teatrze Wielkim Operze Narodowej (Przed premierą/Dwójka)
Plakat promujący spektakl
Plakat promujący spektaklFoto: Adam Żebrowski/mat. prasowe

"Nigdy nie zgłębiałem, co stanowi istotne szczęście w małżeństwie; mniemam jednak, że dwie osoby dobierać się powinny, jak para koni: równy chód, równy zwrot, równy ogień, wtedy dobrze się jedzie, a mniej się morduje. Ale kiedy jeden jest bystry, a drugi leniwy, ten miękki, tamten twardousty, ten ciągnie, tamten skacze; to diabła warto!". Oto i hrabia Fredro! Miłosne perypetie stanowiły jeden z ulubionych tematów jego twórczości. Lekkość i swada z jaką je prezentował inspiruje również choreografów najnowszej premiery w Teatrze Wielkim Operze Narodowej – "Fredriana".

Komedie Fredry w połączeniu z pełną humoru, a jednocześnie tajemniczą, raz liryczną, raz dramatyczną muzyką Moniuszki to idealny duet, który zostanie zaprezentowany w obu baletach wieczoru.

Uwerturę koncertową Bajka – jeden z najbardziej znanych utworów Moniuszki – usłyszymy, oglądając balet wybitnego polskiego choreografa Conrada Drzewieckiego "Przypowieść sarmacka"  wg "Zemsty" Fredry. Rekonstrukcji, realizacji i reżyserii obecnej wersji podjął się jego dawny uczeń i asystent Emil Wesołowski we współpracy z Renatą Smukałą. Jest to balet nietypowy, niezwykle teatralny, plastyczny, wymagający od tancerzy rozbudowanej gry aktorskiej i bardzo zabawny. Emil Wesołowski zrealizował przedstawienie z dużym szacunkiem dla pierwotnej wersji choreograficznej, co pozwoliło na zachowanie jego ponadczasowej wartości, a jednocześnie stało się doskonałym kontrastem dla nowoczesnego w swojej formie drugiego baletu wieczoru, czyli "Męża i żony" w choreografii Anny Hop.

"Mąż i żona", świat małżenskich perypetii oparty na znanym wątku romansowym z komedii Fredry, powiązanym z muzyką baletową Na kwaterze. Barwna fredrowsko-moniuszkowska kraina żartu w najlepszym wydaniu. Choreografka w aspektach społecznych i estetycznych umieszcza akcję na przełmie lat 50. i 60 XX wieku. Wówczas, podobnie jak w czasach Fredry i Moniuszki, kulturowa rola kobiety i mężczyzny była jeszcze ściśle określona poprzez tradycję i obyczaj. Anna Hop zgłębia relację między bohaterami, dociera do źródeł ich motywacji, nadając im znacznie głębszego wyrazu niż tylko powierzchownej komediowości. Balet jest choreograficzną mozaiką stylów i inscenizacyjnych rozwiazań. Obok czwórki głównych bohaterów Anna Hop wprowadza na scenę tzw papety, grupę tancerzy którzy stanowią swoistą ekipę dosłownie i w przenośni animującą akcję baletu.

***

Tytuł audycji: Rozmowy po zmroku (cykl "Przed premierą") 

Przygotowała: Monika Zając

Data emisji: 4.04.2019

Godzina emisji: 22.00

mko/mat. prasowe

Czytaj także

Baletowy hołd dla Fryderyka Chopina

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2018 09:25
W audycji wysłuchaliśmy relacji z prób do spektaklu "Nasz Chopin" w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Barbara Wysocka reżyseruje "Toscę"

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2019 09:02
W audycji przedstawiliśmy reportaż z przygotowań do premiery inscenizacji słynnej opery Giacomo Pucciniego w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.
rozwiń zwiń