Krzysztof Meyer: sens komponowania to poszukiwanie czegoś nowego

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2014 14:57
– Zaczynałem od sonoryzmu, później stopniowo od niego odchodziłem, przede wszystkim dlatego, że chciałem, by każdy kolejny utwór był dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem – mówił w Dwójce Krzysztof Meyer, twórca "XIV kwartetu smyczkowego", który w nowej siedzibie NOSPR wykonał po raz pierwszy Kwartet Śląski.
Audio
  • Krzysztof Meyer o kwartetach i muzyce kameralnej (Dwójka)
  • Arkadiusz Kubica o "XIV kwartecie smyczkowym" Krzysztofa Meyera (Dwójka)
Krzysztof Meyer: sens komponowania to poszukiwanie czegoś nowego
Foto: Glow Images/East News

Żaden z polskich kompozytorów nie kultywuje tradycji kwartetu smyczkowego tak, jak Krzysztof Meyer. Kompozytor debiutował tego typu utworem w 1961 r. Cztery lata później jego kwartet wykonany został na festiwalu Warszawska Jesień. Twórca przyznaje, że fascynuje go nie tylko brzmienie instrumentów smyczkowych, lecz także muzyka kameralna w ogóle. – To dla mnie najwyższa forma muzyki – powiedział. – Oczywiście dostępna jest znacznie mniejszej liczbie słuchaczy niż muzyka symfoniczna, ale w tym wypadku nie ma to znaczenia – dodał.

Krystian Zimerman: nie gram na fortepianie, tylko na sali koncertowej >>>

Artysta wspominał, że z kameralistyką związane są jego pierwsze w życiu muzyczne wrażenia. – Moja babcia była pianistką i organizowała koncerty domowe. Słyszałem tam kameralne dzieła Mozarta, Beethovena, Schuberta, Schumanna, Brahmsa... Wychowałem się na tym i ten sentyment pozostał na zawsze. Dlatego tak chętnie pisałem i piszę muzykę kameralną, nie tylko zresztą kwartety smyczkowe – opowiadał.

W sztuce kompozytorskiej Krzysztofa Meyera z biegiem lat zmieniał się sposób tworzenia utworów na ten zespół. Zaczęło się od poszukiwań sonorystycznych, potem jednak artysta poszedł w inną stronę. – Wszyscy kompozytorzy mojego pokolenia zaczynali od sonorystyki, bo wydawało się nam, że to muzyka przyszłości. Później okazało się, że nie było tak, jak sobie wyobrażaliśmy – mówił.

Więcej - w nagraniu rozmowy.

Joanna Wnuk-Nazarowa: mamy salę na miarę NOSPR >>>

***
W przerwie transmisji z Festiwalu Otwarcia nowej siedziby NOSPR wysłuchaliśmy także Arkadiusza Kubicy, skrzypka Kwartetu Śląskiego, który podczas tego koncertu wykonał utwór Krzysztofa Meyera.

Z gośćmi Dwójki rozmawiała Anna Skulska.

Sala koncertowa NOSPR: wyborna dla słuchaczy, wymagająca dla muzyków >>>

mc/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Drugim sercem sali koncertowej jest kawiarnia

Ostatnia aktualizacja: 07.08.2014 12:21
– Publiczność, która chodzi na koncerty, musi mieć przestrzeń do rozmowy o swoich wrażeniach muzycznych. Umiejscowienie kawiarni jest niezwykle ważne dla całej struktury budynku – mówił w Dwójce wybitny krytyk architektury Joseph Rykwert, który ocenia nową siedzibę NOSPR.
rozwiń zwiń

Czytaj także

NOSPR dostraja się do nowej siedziby

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2014 08:50
Zapraszamy na reportaż Piotra Wojciechowskiego, który odwiedził budynek Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia na miesiąc przed oddaniem go do użytku.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Nowa siedziba NOSPR. Podróż do serca muzyki

Ostatnia aktualizacja: 01.09.2014 17:00
- Projekty sal koncertowych tworzą z reguły "obcy" architekci. Natomiast Tomasz Konior, będąc znany na całym świecie, pozostaje człowiekiem "stąd". Nie rezygnując z własnego stylu, zakorzenił więc ten budynek w krajobrazie Śląska - mówił o architekcie siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia jej dyrektor artystyczny, Alexander Liebreich.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Siedziba NOSPR: "Oszlifowana bryła antracytu w szkatule wspominającej Nikiszowiec"

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2014 19:00
Tak wyraziła się o nowym budynku Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia minister kultury Małgorzata Omilanowska, którą po gmachu oprowadzał architekt Tomasz Konior.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Leszek Możdżer na Festiwalu Otwarcia NOSPR!

Ostatnia aktualizacja: 01.10.2014 18:00
Znakomity pianista u boku Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy wykona Siedem miniatur na fortepian improwizujący i smyczki. Zapraszamy na transmisję!
rozwiń zwiń