X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

"Arie Farinellego są dla śpiewaczki jak ciężki maraton"

Ostatnia aktualizacja: 18.12.2017 12:00
Kastrat miał struny głosowe zbliżone do kobiecych, ale płuca mężczyzny. Czy współczesne śpiewaczki mogą osiągnąć podobną siłę, barwę i skalę głosu? - Staramy się śpiewać najlepiej, jak potrafimy, ale nigdy im nie dorównamy – mówiła słynna szwedzka śpiewaczka Ann Hallenberg.
Audio
  • "Arie Farinellego są dla śpiewaczki, jak ciężki maraton" (Filharmonia Dwójki)
Ann Hallenberg
Ann Hallenberg Foto: fot. Örjan Jakobsson

Carlo Broschi, Farinelli (1705–1782) Carlo Broschi, Farinelli (1705–1782)   Fot. Wikimedia Commons/domena publiczna

Kiedy powstawał film o Farinellim, jego głos do ścieżki dźwiękowej powstał ze zmiksowanego kobiecego mezzosopranu i męskiego kontratenoru. To dało przybliżone wyobrażenie o kolorze i gatunku jego głosu. Farinelli miał niezwykłe możliwości wokalne, które dla współczesnych śpiewaczek są ogromnym wyzwaniem. - Niezwykle pięknym, lecz jednocześnie bardzo wymagającym. To zawsze o jeden takt za dużo, o jedną nutę za wysoko. Możemy tylko zaśpiewać arię napisaną dla kastrata jak najlepiej, ale to jest bardzo trudne, jak przebiegnięcie maratonu – powiedziała Ann Hallenberg.

Podczas transmitowanego w Dwójce koncertu na festiwalu Actus Humanus Nativitas, Ann Hallenberg i muzycy  francuskiej orkiestry Les Talens Lyriques przedstawili program, będący popisem akrobatycznym, a jednocześnie lirycznym. Arie pisane dla Farinellego przez jego brata Riccarda Broschiego, Nicolę Porporę czy Johanna Adolfa Hassego, łączą bowiem wirtuozerię z typowo włoskim pięknem melodii i łagodnością harmonii.

- Farinelli był wybitnym śpiewakiem o ogromnych możliwościach wokalnych. Był w stanie wykonywać wyjątkowe, wirtuozowskie arie pełne wokalnych fajerwerków, jak i te ekspresyjne pomyślane i wykonywane tak, by nie tylko zadziwić ale także wzruszyć publiczność. Staramy się zawsze pokazywać te dwa oblicza Farinellego – przekonywał Christoph Rousset, szef francuskiej orkiestry Les Talens Lyriques.

***

Rozmawiali: Klaudia Baranowska i Marcin Majchrowski

Goście: Ann Hallenberg (śpiewaczka) i Christoph Rousset (klawesynista)

Data emisji: 17.12.2017

Godzina emisji: 20.59

Rozmowę wyemitowano w przerwie transmisji koncertu finałowego gdańskiego festiwalu Actus Humanus w audycji Filharmonia Dwójki.

mko/bch


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Cenčić: na nagraniach kastraci brzmią jak starsze panie

Ostatnia aktualizacja: 12.12.2016 12:25
- Mamy nagrania kastratów z początku XX wieku. Niestety, zrealizowano je, gdy śpiewacy byli dość wiekowi, mieli około 60 lat - mówił w Dwójce znakomity kontratenor, który wystąpił w koncercie finałowym festiwalu Actus Humanus.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Orlando Consort. Bożonarodzeniowe radości i refleksje

Ostatnia aktualizacja: 14.12.2017 13:00
– Chcieliśmy pokazać słuchaczom, jak wielkie zmiany dokonały się w muzyce w okresie od 1000 do 500 lat temu – mówił Angus Smith z zespołu Orlando Consort, którego koncert otworzył festiwal Actus Humanus Nativitas 2017.
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Haendel chciał konkurować z operą włoską"

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2017 10:00
- Dla kompozytora oratorium miało być nowym kierunkiem w twórczości. Potrzebował tego, by uciec od rywalizacji z włoskimi twórcami operowymi, którzy święcili w tamtym okresie wielkie sukcesy – powiedział w Dwójce włoski dyrygent Fabio Biondi.
rozwiń zwiń