X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Louis Lortie: to jeden z najlepszych koncertów napisanych po II wojnie

Ostatnia aktualizacja: 08.02.2019 15:00
Mowa o koncercie fortepianowym Witolda Lutosławskiego, który pianista wykonał na koncercie z NOSPR pod batutą Antoniego Wita w 25. rocznicę śmierci kompozytora.
Audio
  • Rozmowa z dyrygentem Antonim Witem oraz pianistą Louis Lortie'm (Filharmonia Dwójki)
zdj. ilustracynje
zdj. ilustracynjeFoto: shutterstock.com/mnimage

Kanadyjski pianista, ceniony za swe interpretacje muzyki polskiej XX wieku, w 2012 roku zarejestrował Koncert Lutosławskiego dla brytyjskiej wytwórni CHANDOS. - Trudności w nim są olbrzymie. Pierwsza przychodzi mi na myśl rytmiczna różnorodność utworu, kontrasty są prawdziwym wyzwaniem. Ten koncert sprawia, że nerwy i mięśnie ciągle pozostają czujne - tłumaczył Louis Lortie. 

Mimo że zamysł tej kompozycji pojawił się już w latach 40., ze zrealizowaniem go Lutosławski czekał aż do 1987 roku. Czemu tak długo? - Po prostu czekał na odpowiedni moment. W latach 40. nie był jeszcze na to gotowy, wątpił w możliwości swojego języka muzycznego, chciał go bardziej rozwinąć. Kilkadziesiąt lat później jego technika była już doskonała, tym nowym językiem mógł posługiwać się bez skrępowania. Dzięki temu napisał rzeczywiście wspaniałe dzieło - stwierdził Lortie. - To jeden z najciekawszych koncertów napisanych po II wojnie światowej.

W programie wieczoru znalazły się także się Symfonia e-moll "Odrodzenie" zmarłego 110 lat temu Mieczysława Karłowicza, a także jeszcze jeden utwór Lutosławskiego, Novelette.

- Obydwaj kompozytorzy należą do najważniejszych postaci naszego życia muzycznego XX wieku, z tym że Karłowicz stale na świecie nie jest tak znany, jak by mógł, ale bardzo się cieszę, że coraz częściej się go grywa. Co do Novelette - dla mnie bardzo miłe jest to, że miałem okazję dyrygować ten utwór w obecności samego Lutosławskiego i on to bardzo życzliwie ocenił - opowiadał dyrygent Antoni Wit.

W audycji rozmawialiśmy także o związkach Lutosławskiego z Chopinem, możliwościach ekspresji artystycznej, jakie daje twórczość Karłowicza, oraz o elementach wspólnych stylom tych dwóch oryginalnych polskich kompozytorów.

*** 

Rozmawiała: Milena Gąsienica

Goście: Antoni Wit (dyrygent), Louis Lortie (pianista)

Data emisji: 7.02.2019

Godzina emisji: 19.00

Materiał został wyemitowany w audycji Filharmonia Dwójki.

at/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Julianna Awdiejewa: ten koncert Rachmaninowa to muzyczne K2

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2018 08:00
- Jest nagranie, na którym Rachmaninow osobiście wykonuje swój III Koncert fortepianowy. Dla muzyka to niezwykle trudne zadanie i zarazem cel, aby się z tym zmierzyć i dorównać jego poziomowi - mówiła w Dwójce znakomita pianistka.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Alexander Liebreich w pożegnalnym sezonie skupi się na kobietach

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2018 15:22
- Mam silne przekonanie, że znajdujemy się u zarania nowej epoki w sposób szczególny odwołującej się do równowagi płci - o nowym programie NOSPR mówił w Dwójce jej dyrektor artystyczny.
rozwiń zwiń