X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Julianna Awdiejewa z NOSPR. Transmisja

Ostatnia aktualizacja: 05.06.2018 15:47
Rosyjska pianistka wystąpi w Katowicach z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.
Julianna Awdiejewa
Julianna AwdiejewaFoto: C. Schneider/materiały prasowe NIFC

Ewa Bogusz-Moore 1200.jpg
Ewa Bogusz-Moore: chciałabym, żeby o potencjale NOSPR dowiedział się świat

Program:

Sergiusz Rachmaninow III Koncert fortepianowy d-moll op. 30, Gawriił Popow I Symfonia op. 7

Wyk. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Andrzej Borejko, Yulianna Avdeeva – fortepian

W przerwie koncertu rozmowy z Julianną Awdiejewą (autor: Milena Gąsienica) i Andrzejem Borejką (autor: Anna Skulska).

***

III Koncert fortepianowy d-moll (1909) Siergieja Rachmaninowa (1873–1943) należy do najtrudniejszych, ale i najpiękniejszych w swym gatunku. Powstał w jesieni romantyzmu. Cechuje się iście rosyjską rozlewnością tematów, które oscylują między rejestrami elegii i wigoru. Obok elementów folkloru i widocznego zauroczenia naturą, słychać w nim też echa intonacji liturgii prawosławnej. Dzieło ma postać cykliczną – w finale powracają myśli z części głównej, nadając formie jedność i ewokując przeczucie losu (sud’ba), silnie w Rosji zakorzenione. Był to ulubiony koncert Rachmaninowa, który osobiście dokonał jego prawykonania. Adresat dedykacji, Józef Hofmann, nie czuł się na siłach, by podołać wyzwaniom tej partytury. Widząc, że nie tylko on cofa się przed tym "torem przeszkód", kompozytor sporządził wersję łatwiejszą (skróconą), po którą sięgano najczęściej w pierwszej połowie XX wieku. Dziś wykonuje się na ogół wersję pierwotną.

Gawriił Popow (1904–1972) był rówieśnikiem Szostakowicza, do którego początkowo często go porównywano. Prawykonanie jego I Symfonii (1930, prawykonanie 1935) było fatalnym punktem zwrotnym kariery: dotąd oceniany pozytywnie, nagle spotkał się z ostrą krytyką z powodu sprzeniewierzenia się zasadom realizmu socjalistycznego. Dzieło oskarżono o formalizm i wpisano na indeks partytur zakazanych. Popow nie usłyszał jej już ponownie. (Kolejne pięć jego symfonii odpowiadało już, niestety, wymogom politycznej ideologii…). W rzeczy samej, pisał ją Popow pod wpływem Strawińskiego, Bartóka, Hindemitha i kompozytorów z kręgu Schönberga, w owym krótkim okresie, kiedy można było w Związku Sowieckim pozwolić sobie na większą dozę twórczej wolności. I Symfonia Popowa zrobiła tak wielkie wrażenie na Szostakowiczu, że pod jej wpływem napisał swą IV Symfonię… i przezornie nie dopuścił wtedy do prawykonania. Co by było, gdyby Popow zdołał przezwyciężyć swój lęk przed siłą władzy? Byłby jednym z wielkich kompozytorów XX wieku? Tak można sądzić po wysłuchaniu jego niezwykłej I Symfonii.

mat. promocyjne/Marcin Trzęsiok/nospr.org.pl

***

Na "Filharmonię Dwójki" w czwartek (7.06) w godz. 19.30-21.30 zaprasza Marek Zwyrzykowski.

pg/jp

Zobacz więcej na temat: muzyka klasyczna NOSPR
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Janusz Gregorowicz: chór wymaga wielkiej dyscypliny

Ostatnia aktualizacja: 17.05.2018 14:10
- W Polsce otrzymałem wszystko, co potrzebne, by śpiewać. W poznańskim chórze nauczyłem się warsztatu i umiejętności funkcjonowania w zespole. Dzięki temu mogłem związać się z RIAS Kammerchor – mówił w Dwójce jedyny Polak będący członkiem słynnego berlińskiego zespołu.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Giuliano Carmignola: Włosi nie mają monopolu na wykonywanie muzyki Vivaldiego

Ostatnia aktualizacja: 31.05.2018 18:04
- Przy takim dostępie do informacji i nagrań, skrzypkowie azjatyccy mogą z powodzeniem wykonywać włoską muzykę, nie trzeba do tego być Włochem. Nie ma nic specjalnego we włoskiej duszy. Dziś wszyscy mogą grać Vivaldiego w najlepszy możliwy sposób - mówił w Dwójce Giuliano Carmignola, jedna z najbardziej znanych postaci sceny barokowego wykonawstwa.
rozwiń zwiń