Nikolaj Didenko: musiałem dojrzeć do cyklu Musorgskiego

Ostatnia aktualizacja: 09.04.2019 13:15
- Czytałem teksty, wiersze i nie tylko, przeszedłem proces analizy dzieła. To wszystko, co robi się, przygotowując utwory. Starałem się znaleźć swój sposób wykonania i dopiero po tym, jak stworzyłem swoją wersję cyklu, słuchałem nagrań, interpretacji innych artystów, chodziłem na koncerty, podczas których wykonywane były "Pieśni i tańce śmierci" - mówił rosyjski śpiewak.
Audio
  • Nikolaj Didenko i Maciej Tworek o koncercie, w którym wzięli udział w ramach 23. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena (Filharmonia Dwójki)
Nikolaj Didenko
Nikolaj DidenkoFoto: Jan Bogacz/PAP/TVP

festiwal wielkanocny 663.jpg
23. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena na antenie Dwójki

W poniedziałek (8.04) w Filharmonii Narodowej w Warszawie odbył się koncert w ramach 23. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Zabrzmiały m.in. Pieśni i tańce śmierci Modesta Musorgskiego w wykonaniu Nikolaja Didenki (bas) i Santander Orchestra pod dyrekcją Macieja Tworka.

- To bardzo znany cykl, często wykonywany. Po raz pierwszy śpiewam Pieśni i tańce śmierci w Warszawie. Inne cykle Musorgskiego śpiewałem wcześniej, a do tego musiałem dojrzeć - podkreślał śpiewak.

Co charakteryzuje rosyjską szkołę śpiewu? Jak Maciej Tworek przygotowywał się do koncertu, w czasie którego wykonane zostały również I Symfonia f-moll Dymitra Szostakowicza oraz III Koncert fortepianowy c-moll Ludwiga van Beethovena. O tym w nagraniu audycji.

***

Rozmawiała: Anna Skulska

Goście: Nikolaj Didenko (bas), Maciej Tworek (dyrygent)

Data emisji: 8.04.2019

Godzina emisji: 20.50

Materiał został wyemitowany w audycji "Filharmonia Dwójki".

pg/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Gabriel Chmura: Wajnberg nie jest Szostakowiczem numer dwa

Ostatnia aktualizacja: 06.04.2019 11:00
- W twórczości Mieczysława Wajberga słychać wpływy Szostakowicza, ale on go nie naśladuje. Używa jego instrumentacji, lecz myślenie ma odmienne. V Symfonia, którą Wajnberg napisał w hołdzie Szostakowiczowi i jego IV Symfonii jest inna, autobiograficzna – mówił w Dwójce znakomity dyrygent.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Elżbieta Penderecka: usłyszymy utwory rzadko spotykane

Ostatnia aktualizacja: 05.04.2019 15:00
- Przewodnie hasło tegorocznej edycji festiwalu - "Beethoven i pieśń romantyczna" - mocno zaznaczyło się w programach koncertów, podczas których będzie można usłyszeć wiele dzieł rzadko obecnych w repertuarze koncertowym - mówiła w Dwójce dyrektor 23. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena.
rozwiń zwiń