Sofija Gubajdulina i Koncert potrójny - prapremiera w Polsce

Ostatnia aktualizacja: 03.12.2021 16:40
- To jedno z ostatnich dzieł kompozytorki i na pewno będzie często grane. Genialny utwór, który podsumowuje całą jej twórczość pod względem koncepcji i używania języka muzycznego - mówił o prapremierowo wykonanym w Polsce utworze, wiolonczelista Ivan Monighetti. Koncert potrójny na skrzypce, wiolonczelę, bajan i orkiestrę Sofija Gubajdulina skomponowała w 2017 roku. W październiku tego roku (24.10) kompozytorka skończyła 90 lat.
Domingo Hindoyan uznawany jest za jednego z najbardziej fascynujących dyrygentów młodego pokolenia
Domingo Hindoyan uznawany jest za jednego z najbardziej fascynujących dyrygentów młodego pokoleniaFoto: Mat. prasowe/NOSPR

Posłuchaj
11:26 Filharmonia Dwójki przerwa 2 grudzień 2021 20_06_24.mp3 Soliści: Piotr Pławner – skrzypce, Ivan Monighetti – wiolonczela, Klaudiusz Baran – akordeon o koncercie potrójny. na skrzypce, wiolonczelę, bajan i orkiestrę Sofiji Gubajduliny (Filharmonia Dwójki)

Koncert potrójny Gubajduliny to owoc wieloletniej przyjaźni między kompozytorką a Elsbeth Moser – popularyzatorką gry na bajanie. Zafascynowana Koncertem potrójnym Beethovena Moser poprosiła przyjaciółkę o napisanie dzieła, w którym partia instrumentu klawiszowego powierzona zostanie bajanowi, co miałoby w naturalny sposób przyczynić się do rozwoju formy.

Koncert potrójny. Polska prapremiera 

Soliści biorący udział w koncercie (Piotr Pławner – skrzypce, Ivan Monighetti – wiolonczela, Klaudiusz Baran – akordeon), po raz pierwszy podjęli się pracy nad interpretacją ostatniego utworu Gubajduliny. Co więcej, podczas koncertu w Katowicach (2.12) wspólnie z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia pod dyr. Dominga Hindoyana wzięli udział w polskim prawykonaniu tego utworu. Rzeczą nietypową w koncepcji dzieła jest zestawienie wielkiej orkiestry symfonicznej z trzema solistami.

Artyści mają w swoim repertuarze także wcześniejsze utwory kompozytorki. - Gram dużo muzyki Gubajduliny, jej koncerty wiolonczelowe, Pieśń słońca, bardzo ciekawy utwór na wiolonczelę, chór i perkusję - mówił Ivan Monighetti. - Także utwór, który specjalnie dla mnie skomponowała na wiolonczelę, kwartet gitarowy. Jej muzyka akompaniuje mojemu życiu.

Bajan, czyli co?

W nazwie koncertu pojawia się tajemniczy instrument – bajan. Czym różni się od akordeonu? - Chodzi bardziej nomenklaturę rosyjską - tłumaczył Klaudiusz Baran. - Akordeon, to instrument klawiszowy, który ma klawiaturę fortepianową, natomiast instrument z guzikami, mówi się na to knopki, to właśnie jest bajan. Konstrukcja bajanu i współczesnego akordeonu koncertowego jest praktycznie taka sama.

***

[w artykule wykorzystano: Łucja Siedlik/Mat. prasowe NOSPR]

Zobacz także:

***

Rozmawiała: Monika Zając

Goście: Piotr Pławner (skrzypce), Ivan Monighetti (wiolonczela), Klaudiusz Baran (akordeon) 

Data emisji: 2.12.2021

Godzina emisji: 20.15

materiał wyemitowano w audycji Filharmonia Dwójki

Czytaj także

Władimir Aszkenazi - pianista o sercu dyrygenta

Ostatnia aktualizacja: 28.08.2015 12:07
- Gdy po raz pierwszy usłyszałem orkiestrę, byłem całkowicie oczarowany - mówił o początkach swojej miłości do muzyki symfonicznej dyrygent Władimir Aszkenazi.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Pinchas Steinberg: muzyki nie można odebrać intelektualnie, trzeba ją poczuć

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2021 21:28
- "Moja ojczyzna" Smetany to bardzo czeska muzyka. W tym dziele zaklęta jest dusza tego narodu, jego historia i legendy. Słuchając jej, wystarczy usiąść wygodnie, otworzyć uszy, serca i poczuć tę muzykę. To wystarczy - mówił w Dwójce znakomity dyrygent Pinchas Steinberg.
rozwiń zwiń