Matana Roberts: śpiewająca saksfonistka

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2012 15:30
Na scenie występuje bez zespołu. Koncerty często przerywa, dając słuchaczom czas na pytania i sugestie, co do jej dalszego występu. W rozmowie z Tomaszem Gregorczykiem i Januszem Jabłońskim Matana Roberts opowiedziała m.in. o tym dlaczego wybrała saksofon altowy.
Audio
Matana Roberts
Matana RobertsFoto: fot. materiały promocyjne

Matna Roberts z Chicago przeprowadziła się do Nowego Jorku, ale zdarza jej się też mieszkać w Montrealu i Londynie.Wydaje własny zin, pisze pamiętniki, a w ubiegłym roku nagrała płytę, która rozłożyła na łopatki recenzentów na całym świecie. W Polsce mogliśmy ją już oglądać kilka razy, m.in. w czasie zachwycającego występu na Warsaw Summer Jazz Days.
- Podczas warszawskiego koncertu wymieniłam nazwisko Freda Andersona, bo gdyby nie on, pewnie nigdy nie usłyszelibyście mojego. Fred wyciągnął z tarapatów wiele chicagowskich dzieciaków. Siadywał ze mną przy barze w swoim klubie Velvet Lounge, puszczał Charliego Parkera i rozmawialiśmy bez końca o brzmieniu. Właśnie tam po raz pierwszy poczułam naprawdę, czym jest wspólnota - opowiadała w rozmowie Tomaszem Grzegorczykiem i Januszem Jabłońskim.

Legendarny saksofonista z Chicago stał się dla Matany Roberts życiowym i muzycznym mentorem:
- Kiedy Fred zaoferował mi pierwszy koncert, zapytałam, co powinnam zagrać. "Rób to, co zechcesz" - powiedział. Był jedną z pierwszych osób, od których to usłyszałam. Zaczęłam grać w trio z Joshem Abramsem i Chadem Taylorem, później przez chwilę prowadziliśmy "dżemy" w Velvet Lounge. Przed śmiercią Fred zdążył mi powiedzieć, że jest ze mnie dumny i to było dla mnie niezwykle ważne. Zachęcamy do wysłuchania nagrania pierwszej częscie rozmowy z Mataną Roberts w "Rozmowach improwizowanych".
Tomasz Gregorczyk i Janusz Jabłoński
jamsession@polskieradio.pl
bch

Czytaj także

Czas na jazz: Peter Brotzmann

Ostatnia aktualizacja: 05.03.2008 14:39
Peter Brotzmann Machine Gun, płyta z 1968 r.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Michał Urbaniak: najlepiej pracuje się z młodymi ludźmi

Ostatnia aktualizacja: 09.09.2012 15:51
Niebawem rozpoczną się w Polsce warsztaty Urbanator Days. To wielka szansa nie tylko dla profesjonalnych muzyków, ale także dla muzycznych analfabetów. - Zamiast znajomości nut, czy interwałów, liczą się: pasja, zaangażowanie i talent - tłumaczy w Czwórce legendarny jazzman.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Adam Pierończyk o jazzie, Herzogu i... breakdance

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2012 19:00
Jako muzyk przeżywa czas spełnienia, zdobył ostatnio nagrodę Fryderyka w kategoriach Jazzowy Album Roku i Jazzowy Muzyk Roku. Jak sam przyznaje przeszedł przez różne fascynacje muzyczne słuchając punka, muzyki dyskotekowej, czy nawet tańcząc breakdance.
rozwiń zwiń