X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Hafez Modirzadeh: zależało mi, żeby dołożyć coś swojego do świata jazzu

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2019 12:05
- Dorastając, słuchałem Buda Powella, Sonny'ego Stitta, Charliego Parkera, Sonny'ego Rollinsa, Johna Coltrane'a i Dizzy'ego Gillespiego. Zacząłem od Parkera i to dzięki jego muzyce zapragnąłem grać, a później: odnaleźć wśród tych wszystkich głosów swój własny - mówił w Dwójce ceniony amerykański saksofonista.
Audio
  • Hafez Modirzadeh o szukaniu swojego własnego głosu w świecie jazzu, problemach z przestrajaniem fortepianu i problemach z przestrajaniem nawyków słuchowych odbiorców (Rozmowy improwizowane/Dwójka)
  • Wywiad z amerykańskim saksofonistą Hafezem Modirzadehem, jego muzyka i nowości płytowe (Nokturn/Dwójka)
Zdj. ilustracyjne
Zdj. ilustracyjneFoto: Pixabay/Designatic

Hafez Modirzadeh przez lata rozwijał monumentalną syntezę muzyki zachodniej i bliskowschodnich tradycji maqam i dastgah. W "Rozmowach improwizowanych" opowiadał m.in. o nowym materiale, nad którym właśnie pracuje, tylko na saksofon i fortepian. - W fortepianie zaledwie osiem klawiszy będzie przestrojonych, symetria zostanie złamana tylko na obszarze półtorej oktawy. Chciałbym zaangażować siedmiu, ośmiu lub dziewięciu pianistów ze wschodniego i zachodniego wybrzeża, a także z Kanady i każdy zinterpretowałby ten sam materiał po swojemu. Nazwisk na razie nie zdradzę. Moje przesłanie dla muzyków jest następujące: przestrajanie fortepianu to nie żadna nowinka. Każdy musi pracować z własnym rezonansem i nie wolno oczekiwać, że każdy będzie grał dźwięk A o wysokości dokładnie 440 Hz - tłumaczył gość Dwójki.

Jako amerykański saksofonista jazzowy kocha on Charliego Parkera j Johna Coltrane’a, ale nie zgadza się na tyranię stroju równomiernie temperowanego. - W Iranie od ponad stu lat przestraja się fortepiany do skal perskich. Alfred Jean-Baptiste Lemaire, pionier irańskiej pianistyki, działał jakieś 150 lat temu za czasów dynastii Kadżarów. To on przywiózł do Iranu pierwsze fortepiany i szybko okazało się, że instrument może ulec transformacji. A my też jesteśmy instrumentami, więc najważniejszą ideą jest przekalibrowanie uszu i mózgu, żeby zacząć słyszeć cały ten piękny dźwiękowy ogród przeróżnych współbrzmień - podkreślał Hafez Modirzadeh.

Dlaczego nazywa on fortepian "święta krową, która szczerzy kły"? Co łączy go z Polską? Na czym polega koncepcja chromodalności? O tym w nagraniu audycji, w której oprócz muzyki bohatera "Rozmów improwizowanych" prezentowaliśmy również nowości płytowe.

***

Tytuł audycji: Nokturn

Prowadzili: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

Gość: Hafez Modirzadeh (saksofonista)

Data emisji: 3.04.2019

Godzina emisji: 22.30 

pg/jp

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Sten Sandell: słowa dyrygują moją improwizacją

Ostatnia aktualizacja: 07.03.2019 09:08
- Mój doktorat dotyczył muzyki wewnątrz języka. Badam, co dzieje się wewnątrz słów nie pod względem znaczeniowym, a raczej na płaszczyźnie brzmieniowej - mówił w Dwójce wybitny szwedzki improwizator.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Michael Zerang: przekonałem się, że muzyka ma potencjał transformacyjny

Ostatnia aktualizacja: 29.03.2019 15:33
- Siedząc na widowni, mam w nosie, czy muzyka jest komponowana, czy improwizowana. Niby jestem muzykiem, takie mam wykształcenie, więc w jakimś sensie mogłyby to być dla mnie interesujące, ale najważniejsze jest to, czy muzyka mnie odmienia - mówił w Dwójce jeden z najwyżej cenionych improwizujących perkusistów świata.
rozwiń zwiń