Tajemnica Masolina da Panicale - cz. 2

Ostatnia aktualizacja: 10.06.2016 15:00
Druga gawęda dr Bożeny Fabiani o włoskim malarzu działającym na pograniczu gotyku i rodzącego się renesansu.
Audio
  • Tajemnica Masolina da Panicale, mistrza quattrocenta (W stronę sztuki/Dwójka)
Masolina da Panicale Uczta Heorda
Masolina da Panicale "Uczta Heorda"Foto: wikimedia (domena publiczna)

Zapraszamy do wysłuchania pierwszej gawędy o Masolino da Panicale>>>

Przybliżoną datę jego urodzin znamy tylko dzięki zeznaniu podatkowemu złożonemu w 1420 roku przez jego ojca. Masolino miał mieć wtedy 43 lata. Wiemy też, że naprawdę nazywał się Tommaso di Cristofano, choć nie określa to jednoznacznie jego tożsamości. W tym samym czasie w warsztacie jednego złotnika pracowało bowiem dwóch Tomaszów, synów Krzysztofa. Co więcej, nie jesteśmy w stanie stwierdzić, z którego z dwóch Panicale pochodził malarz.

Jednakże, choć o samym artyście bardzo niewiele wiemy, obrazy Masolina cieszą się dziś sporym powodzeniem.

***

Tytuł audycji: W stronę sztuki 

Przygotowała: Ewa Prządka

Gość: Bożena Fabiani

Data emisji: 12.06.2016

Godzina emisji: 10.15

mm/bch

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Giorgione. Geniusz, o którym nic nie wiemy...

Ostatnia aktualizacja: 17.04.2016 15:00
- Nie znamy jego nazwiska, daty śmieci, ani urodzin, nie wiemy, u kogo się uczył. Jego obrazy nie mają tytułów, dat ani sygnatur - wymieniała dr Bożena Fabiani. A chodzi, o malarza, który dokonał prawdziwej rewolucji, nie tylko w obrębie szkoły weneckiej.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy Caravaggio za 120 mln euro jest autentyczny?

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2016 14:00
W Tuluzie w spadku otrzymanym przez pewną rodzinę znalazł się obraz przedstawiający Judytę odcinającą głowę Holofernesowi. Po niemal dwóch latach badań uznano go za dzieło Caravaggia...
rozwiń zwiń

Czytaj także

Lorenzo Lotto. Malarz zapomniany przez 300 lat

Ostatnia aktualizacja: 30.04.2016 10:44
Gawęda dr Bożeny Fabiani o włoskim artyście z przełomu XV i XVI w., którego odkryto na nowo i doceniono dopiero w wieku XIX.
rozwiń zwiń