Lilianna Stawarz: wszystko jest grą [ZOBACZ WIDEO]

Ostatnia aktualizacja: 07.11.2021 12:15
- Wystawiliśmy dużo oper i wielu artystów u nas debiutowało. Zależało nam, żeby wprowadzić młodych adeptów sztuki barokowej do naszych działań - mówiła o Festiwalu Dramma per Musica Lilianna Stawarz, klawesynistka, kameralistka, dyrygentka, jurorka wielu "Płytowych Trybunałów Dwójki", także pedagog Uniwersytetu Fryderyka Chopina w Warszawie i organizatorka życia muzycznego. 
Lilianna Stawarz
Lilianna StawarzFoto: Wojciech Kusiński

[ZOBACZ WIDEO]

[YouTube Program 2 Polskiego Radia]

Kolekcja jej solowych nagrań powiększyła się ostatnio o znakomitą interpretację Suit francuskich Jana Sebastiana Bacha - jeszcze jednej pozycji obowiązkowej, obok chętnie słuchanych Inwencji i Sinfonii, utworów jego synów Carla Philippa Emanuela i Wilhelma Friedemanna, czy Suit Haendla.


Posłuchaj
60:12 2021_11_07 10_00_05_PR2_Cafe_Muza.mp3 Lilianna Stawarz o festiwalu Dramma per Musica (Cafe "Muza"/Dwójka)

 

Dramma per musica 7-11 1200.jpg
Dramma per Musica. "Solo Trio" - transmisja w niedzielę

Festiwal Dramma per Musica, którego wydarzenia przedstawiamy w tych dniach na antenie Programu 2 Polskiego Radia, to jedna z wielu inicjatyw Lilianny Stawarz. Dzieje tej imprezy, organizowanej w Warszawie od 2015 roku, były jednym z ważnych tematów rozmowy z artystką.

W ramach festiwalu w Programie 2 Polskiego Radia wysłuchaliśmy opery pasticcio na podstawie pamfletu "The Contre Temps or Rival Queens", opisującego prawdziwą rywalizację włoskich śpiewaczek z I połowy XVIII wieku: Faustiny Bordoni i Franceski Cuzzoni. Inscenizacja w reżyserii Pawła Paszty powstała specjalnie dla Festiwalu Dramma per Musica. W rolach dwóch primadonn wystąpiły Anna Radziejewska i Dorota Szczepańska.

Dramma per Musica. "Rival Queens. Kolacja na dwa głosy" [ZOBACZ WIDEO]>>>>

Już sam tytuł spektaklu mówi o kontrze, w jakiej stoją dwa wspaniałe głosy, artystki, które rzeczywiście nie znosiły się na scenie. Reżyser Paweł Paszta postanowił wydobyć z tej gwałtownej relacji jej "kobiecą" złożoność. - One obrazują dwie różne strony tej samej postaci - zaznaczyła Lilianna Stawarz. - Inspiracją dla reżysera była książka Clarissy Estés "Biegnąca z wilkami". I ta inspiracja archetypem kobiety wspaniale nadawała się do przeniesienia na rywalizację tych dwóch śpiewaczek.

Historia z lat 20. XVIII wieku, opowiedziana w operze, żywi się tarciami między Faustiną Bordoni i Franceską Cuzzoni, podsycanymi przez ówczesną londyńską prasę i publiczność. - Pomyślmy o tej złożoności, o konflikcie wewnętrznym kobiet - mówiła klawesynistka. - Wydaje mi się, że Ania i Dorota, poprzez głosy, mimikę, grę aktorską, bardzo pięknie przyczyniły się do pokazania niuansów natury kobiecej.


Scena Młodych Dramma per musica Wanda Karpińska 1200.jpg
Dramma per Musica. "Scena Młodych" - transmisja w poniedziałek

Zobacz zapowiedź:

***

Tytuł audycji: Cafe "Muza"

Prowadziła: Magdalena Łoś

Gość: Lilianna Stawarz (klawesynistka, kameralistka, dyrygentka)

Data emisji: 7.11.2021

Godzina emisji: 10.00


Zobacz więcej na temat: Lilianna Stawarz Dwójka opera
Czytaj także

Lilianna Stawarz: ja naprawdę uwielbiam grać basso continuo

Ostatnia aktualizacja: 27.09.2020 11:00
- Kiedyś sprawiało mi to bardzo dużo problemów i tak bardzo tego nie lubiłam, ale w końcu zrozumiałam, na czym basso continuo polega. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że gra się to, czego nie ma - mówiła w Dwójce znakomita polska klawesynistka Lilianna Stawarz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Lilianna Stawarz: Bacha można grać choćby na grzebieniu

Ostatnia aktualizacja: 16.06.2021 18:18
- Utarło się, że suity francuskie Jana Sebastiana Bacha są łatwe i przyjemne, ale one mają swoją trudność i wymagają dojrzałości, aby je wykonać. Gdy wgłębiałam się w tekst tych utworów, to wywoływały u mnie bardzo głębokie, bardzo gwałtowne uczucia - mówiła w Dwójce klawesynistka Lilianna Stawarz.
rozwiń zwiń