X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Turangalila - wybieraliśmy najlepszą interpretację

Ostatnia aktualizacja: 05.10.2012 21:30
Tym razem wyprawiliśmy się do niezwykłego świata symfoniki Oliviera Messiaena.
Fale Martenota - instrument wykorzystany przez Messiaena w Turangalili
Fale Martenota - instrument wykorzystany przez Messiaena w "Turangalili"Foto: WIKIPEDIA/利用者:30rKs56MaE, lic. CC

"Turangalila" powstała na zamówienie Sergiusza Kusewickiego w latach 1946-48. Rozmiary dzieła ani jego obsada nie zostały określone i Olivier Messiaen skorzystał z tej swobody w sposób ekstremalny: monumentalne dzieło trwa prawie półtorej godziny i wykorzystuje rozbudowaną perkusję, fortepian i ulubione przez kompozytora fale Martenota. Tytuł dzieła zaczerpnięty jest z sanskrytu i łączy słowa "turanga" oraz "lila" – razem oznaczają pieśń o miłości, radosny, podniosły hymn.

Tym razem w ławach sędziowskich zasiedli: Dorota Kozińska, Kacper Miklaszewski i Wojciech Michniewski a całość prowadził Jacek Hawryluk.

Zwyciężyło nagranie:

Yvonne Loriod – fortepian, Jeanne Loriod – fale Martenota, Orkiestra Symfoniczna z Toronto, dyr. Seiji Ozawa (LP RCA 1968/CD RCA-BMG 2004)

Pozostałe wykonania wykorzystane w audycji to:

Yvonne Loriod – fortepian, Ginette Martenot – fale Martenota, Orkiestra Symfoniczna Radia Południowozachodniego w Baden-Baden, dyr. Hans Rosbaud (pierwsze studyjne nagranie - grudzień 1951 Baden Baden; CD Wergo 1992)

Pierre-Laurent Aimard – fortepian, Dominique Kim – fale Martenota, Berlińscy Filharmonicy, dyr. Kent Nagano (Teldec 2001)

Jean-Yves Thibaudet – fortepian, Takashi Harada – fale Martenota, Orkiestra Royal Concertgebouw, dyr. Riccardo Chailly (Decca 1993/box „Messiaen - Muzyka orkiestrowa i kameralna” Decca 2008) 

François Weigel – fortepian, Thomas Bloch – fale Martenota, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, dyr. Antoni Wit (Naxos 2000)

Steven Osborne – fortepian, Cynthia Millar – fale Martenota, Orkiestra Filharmoniczna w Bergen, dyr. Juanjo Mena (Hyperion 2012)

6 października (sobota), godz. 17.00

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Liszt przed trybunałem

Ostatnia aktualizacja: 08.09.2012 17:00
W "Kto słucha nie błądzi" słuchaliśmy I Koncertu fortepianowego Es-dur Franciszka Liszta.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Jak najlepiej grać Schumanna

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2012 19:00
Na to pytanie starają się odpowiedzieć sędziowie Płytowego Trybunału Dwójki.
rozwiń zwiń