Specjalny stan świadomości. Erhard Hirt o King Übü Örchestrü

Ostatnia aktualizacja: 09.10.2025 01:00
- Naszą ideą było stworzenie orkiestry improwizującej innej niż te, grające free jazz oparty na schemacie: partia zespołowa – solo z sekcją rytmiczną – partia zespołowa. Nasz zespół na początku przypominał bardziej orkiestrę kameralną. U nas nie było solistów, za to wszyscy staraliśmy się pracować zespołowo w ramach swoich partii - mówił w Dwójce Erhard Hirt, gitarzysta i współzałożyciel King Übü Örchestrü.
Na liście inspiracji gitarowych Erharda Hirta pojawią się nazwiska Erica Claptona, Petera Greena, Otisa Rusha i Freddiego Kinga
Na liście inspiracji gitarowych Erharda Hirta pojawią się nazwiska Erica Claptona, Petera Greena, Otisa Rusha i Freddiego KingaFoto: André Symann

Obchodząca w 2024 roku 40-lecie istnienia King Übü Örchestrü należy do najważniejszych dużych składów w historii muzyki improwizowanej. Od początku miała odróżniać się od głośnych, freejazzowych big bandów w rodzaju Globe Unity Orchestra. Rzadko kiedy w większej grupie panują te same, radykalnie demokratyczne prawa, co w mniejszych grupach. O fenomenie tego międzynarodowego kolektywu, który we wrześniu tego roku wystąpił w Warszawie na festiwalu Ad Libtum, rozmawialiśmy w "Nocnej strefie" z gitarzystą grupy i jej współzałożycielem - Erhardem Hirtem.

>>> Wejdź na podcasty.polskieradio.pl i posłuchaj audycji

Jaki jest związek nazwy zespołu ze słynnym dramatem Alfreda Jarry'ego? Jak wyglądała w latach 80. współpraca zachodnioniemieckich muzyków z artystami z NRD? Jak wyglądała praca orkiestry przez lata istnienia? W audycji pytaliśmy też o album After Blues and Friends nagrany przez Hirta wraz z Leszkiem Piłatem i Waldemarem Baranowskim (PolJazz 1989), a na liście inspiracji gitarowych naszego gościa pojawią się nazwiska Erica Claptona, Petera Greena, Otisa Rusha i Freddiego Kinga.

Zahaczyliśmy również o będącą nieco w cieniu King Übü twórczość solową niemieckiego gitarzysty i takie albumy jak Zwischen den Pausen i Gute und Schlechte Zeiten i o polsko-niemiecki kwartet Zofia Ilnicka/Ola Rzepka/Axel Dörner/Erhard Hirt.

Po wywiadzie sięgneliśmy po nowości wydawnicze, między innymi po kompilację nagrań wytwórni L.A.S. Listening and Sounding Piotra Damasiewicza, zapis koncertu dużej grupy pod wodzą Johna Butchera z Festiwalu Muzyki Spontanicznej w Poznaniu w 2024 roku, w pełni improwizowanego albumu outta space zespołu sneaky jesus (Gusstaff Records), wrócimy też do znakomitej płyty The Dialogues Marcina Hałata i Macieja Garbowskiego.

***

Tytuł audycji: Nocna strefa

Prowadzenie: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk

Data emisji: 8.10.2025

Godz. emisji: 23.00

pg

Czytaj także

Axel Dörner. Na trąbce przeciw hierarchiom

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2025 01:00
Najwybitniejsi trębacze wymyślają swój instrument na nowo. Tak było w przypadku wielkich mistrzów: Louisa Armstronga, Milesa Davisa, Dona Ellisa czy Tomasza Stańki. Tak jest również w przypadku żyjących mistrzów: Dave'a Douglasa, Petera Evansa, Ambrose'a Akinmusire'a, Marcusa Stockhausena, Franza Hautzingera, Nilsa Pettera Molvaera, Taylora Ho Bynuma czy Natea Wooleya, których gościliśmy w "Rozmowach improwizowanych". Do ich grona dołącza właśnie kolejny wybitny instrumentalista, który niewątpliwie zapisuje złotymi zgłoskami nowe rozdziały w historii trąbki.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Matīss Čudars i gęste chaszcze dźwięków

Ostatnia aktualizacja: 02.10.2025 09:10
Droga rozwoju łotewskiego gitarzysty i kompozytora Matīssa Čudarsa jest równie ciekawa jak perspektywy, które ma przed sobą. Swój pierwszy instrument - puzon - znienawidził w dzieciństwie do tego stopnia, że był gotów porzucić muzykę, ale na szczęście odkrył heavy metal i zakochał się w brzmieniu przesterowanej gitary.
rozwiń zwiń