W cyklu "Rozmowy improwizowane" artysta opowiedział nam o swoich inspiracjach (Kantor i inni), o narracyjności muzyki i dźwiękowym bajkopisarstwie, o połączeniu akordeonu i elektroniki w jeden, nierozdzielny instrument i o tym, dlaczego zazwyczaj występuje solo, mimo że kluczem do jego muzyki jest spotkanie z drugim człowiekiem.
>>> Posłuchaj audycji "Nocna strefa"
Pojawiła się też niełatwa kwestia emancypacji akordeonu (i akordeonistów):
- Zaczynałem, kiedy ludziom bardzo przeszkadzało, że się gra na akordeonie publicznie ambitniejsze rzeczy. Miałem takie sytuacje, kiedy pojawiałem się np. na jam sessions. To był instrument, z którego wszyscy wśród muzyków mieli bekę! Zawsze musiałem coś udowadniać. Musiałem być lepszy od pianisty, basisty i perkusisty, żeby być poważnie traktowany - wyznał Zbigniew Chojnacki.
W drugiej części naszego spotkania słuchaliśmy nowych płyt, między innymi:
- HrayBery – "Karczma",
- Niwiński, Zabrodzki, Domagalski, Młynarski – "Oberkas Travel",
- Klezmo.Riot (Miro, Kulpa, Podpora, Dowgiałło) – 'Czerwona mysz".
Podzieliliśmy się też bardzo dobrymi wiadomościami z estońskiego festiwalu w Viljandi.
***
Tytuł audycji: Nocna strefa
Prowadzenie: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk
Data emisji: 3.12.2025
Godz. emisji: 23.00
pg