Czy można na banjo zagrać wolną balladę? Na czym polega historyczna i brzmieniowa różnica między banjo tenorowym a barytonowym? Co dało mu granie muzyki spod znaku Radical Jewish Culture w początkach kariery? Dlaczego jego gitara wygląda, jakby była polem bitwy między artystą i muzyczną materią – odrapana, podziurawiona i poklejona taśmą?
– Wydrapanie tych dziur zajęło mi jakieś 25 lat – powiedział Brandon Seabrook. – Nie miałem pojęcia, że korpus jest pusty w środku, dopóki się nie pojawiły. Ten model nie ma pickguardu, więc ruchy kostką zrobiły swoje: otwory zaczęły się pojawiać, a potem powiększać. Kosztowało mnie to mnóstwo pracy! Żałuję, że nie mam zdjęcia z czasów, kiedy ta gitara była czyściutka i wyglądała całkiem normalnie. Dopiero później nabrała charakteru – dodał.
>>>Wejdź na podcasty.polskieradio.pl i posłuchaj audycji
Rozmawialiśmy również o pracy w studiu inspirowanej muzyką rozrywkową lat 60. i 70., wpływach kolażowych technik (i poczucia humoru!) Jona Zorna i Franka Zappy, zespole Seabroook Power Plant i… elektrowni atomowej Seabrook Power Plant w New Hampshire, utworach z ostatniej płyty "Object of Unknown Function" oraz współpracy z polskim pianistą Kubą Cichockim.
Po wywiadzie pojawiły się nowości wydawnicze, w tym:
- 5. volumen serii "Monaural Poetry" (Gosia Zagajewska, Paulina Owczarek, Patryk Zakrocki oraz Sebastien Beliah i Dominik Strycharski),
- "L'ivresse transfigurée" Andrzeja Karałowa i Jérôme'a Noetingera,
- "Katapult" saksofonisty grupy Lumpeks Pierre’a Borela.
***
Tytuł audycji: Nocna strefa
Prowadzenie: Janusz Jabłoński i Tomasz Gregorczyk
Data emisji: 4.06.2025
Godz. emisji: 23.00
pg/k