Jak to jest z I Koncertem skrzypcowym Maxa Brucha?

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2022 09:00
W Oratorium "Odyseusz" Maxa Brucha znajdziemy przejmujący i piękny lament Penelopy. Czy Max Bruch także lamentowałby, gdyby dowiedział się, jak ma się sytuacja z jego muzyką dzisiaj? 
I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha - Adagio ma non troppo
I Koncert skrzypcowy g-moll op. 26 Maxa Brucha - Adagio ma non troppo Foto: Forum/Sammlung Rauch

Słuchaliśmy tylko I Koncertu skrzypcowego g-moll op. 26 tego kompozytora, tak jakby innej jego muzyki nie było. Jak to jest z Bruchem? Jak to jest z jego Koncertem skrzypcowym? Co ciekawego możemy tam znaleźć? Jak Bruch traktuje skrzypce? I jak ma się sytuacja jego koncertu w kontekście innych znakomitych koncertów skrzypcowych?

Które z nagrań I Koncertu skrzypcowego g-moll Maxa Brucha jest najlepsze? O tym zadecydowało jury Płytowego Trybunału Dwójki w składzie: Jacek Hawryluk, Dorota Kozińska, Wojciech Michniewski i Agata Szymczewska. 

Audycja była kolejną z cyklu poświęconego największym koncertom skrzypcowym w historii muzyki. W poprzednich pochylaliśmy się wraz z prowadzącym program Łukaszem Borowiczem m.in. nad Koncertem skrzypcowym D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena. Tajemnice instrumentacji, aspekty skrzypcowej techniki i anegdotyczne okoliczności prawykonania jednego z największych arcydzieł w historii muzyki złożyły się na barwną opowieść, ilustrowaną nagraniami wielkich mistrzów.

A ponieważ tegoroczna jesień upływać będzie pod znakiem muzyki Henryka Wieniawskiego, tematem kolejnej audycji był II Koncert skrzypcowy Henryka Wieniawskiego. Czy można mówić o stylu Wieniawskiego? Jak grać Wieniawskiego? O co w tym wszystkim chodzi? - zastanawiał się Łukasz Borowicz.

Łukasz Borowicz poddał analizie również Koncert skrzypcowy D-dur Brahmsa, uważany przez wielu za najtrudniejszy koncert skrzypcowy w historii. Czy mają rację? Z jakich powodów arcydzieło to bywa nazywane "koroną Himalajów" skrzypcowego repertuaru? 

Zobacz zapowiedź:

[Facebook Dwójki]

***

Dlaczego utwory jednych kompozytorów brzmią lepiej od utworów innych twórców? Na czym polega instrumentacja?

W audycji "Karnawał instrumentów" przyglądamy się tajnikom sztuki pisania na instrumenty, a punktem wyjścia są opowieści o wszystkich instrumentach orkiestry symfonicznej - opowieści słowne i czysto muzyczne.

Do świata Christopha Willibalda Glucka, Hectora Berlioza, Johanna Straussa i wielu innych mistrzów instrumentacji w każdy piątek w Programie 2 Polskiego Radia zaprasza Łukasz Borowicz.


Posłuchaj
56:04 2022_10_28 22_00_01_PR2_Karnawal_instrumentow.mp3 Jak to jest z I Koncertem skrzypcowym Maxa Brucha? (Karnawał instrumentów/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Karnawał instrumentów

Prowadził: Łukasz Borowicz

Data emisji: 28.10.2022

Godzina emisji: 22.00

kor

 

Czytaj także

Skrzypce - centrum orkiestry i punkt odniesienia

Ostatnia aktualizacja: 09.05.2022 17:00
W "Karnawale instrumentów" rozpoczynamy cykl audycji na temat skrzypiec, bez których trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek orkiestrę symfoniczną. Doszliśmy do skrzypiec w kolejności partyturowej - podkreślił prowadzący audycję Łukasz Borowicz.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Skrzypce w orkiestrze od XIX wieku

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2022 21:10
- Technika gry na skrzypcach rozwinęła się w epoce baroku do tego stopnia, że w praktyce można zaryzykować twierdzenie, że nic nowego od czasów Tartiniego, Locatellego i innych wielkich skrzypków nie wymyślono - mówił w audycji "Karnawał instrumentów" Łukasz Borowicz.
rozwiń zwiń