REKLAMA

Skrzypce w orkiestrze od XIX wieku

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2022 21:10
- Technika gry na skrzypcach rozwinęła się w epoce baroku do tego stopnia, że w praktyce można zaryzykować twierdzenie, że nic nowego od czasów Tartiniego, Locatellego i innych wielkich skrzypków nie wymyślono - mówił w audycji "Karnawał instrumentów" Łukasz Borowicz.
Miejsce skrzypiec w orkiestrze ugruntowało się w XIX wieku
Miejsce skrzypiec w orkiestrze ugruntowało się w XIX wiekuFoto: Shutterstock/Maria Fomina

XIX wiek przyniósł jednak zmiany w postrzeganiu skrzypiec i ich miejsca w orkiestrze. - Otworzył nowe horyzonty, myślowe i wykonawcze w kwestii wykonawstwa orkiestrowego - tłumaczył dyrygent.

Jednym z utworów, który prezentuje niezwykłe możliwości skrzypiec jest Scherzo ze "Snu nocy letniej" Felixa Mendelssohna. - Tutaj poprzeczka postawiona jest niesłychanie wysoko - podkreślił Łukasz Borowicz. - Warto wspomnieć, że Mendelssohn był znakomitym dyrygentem, zresztą bardzo wymagającym. Poziom gry orkiestrowej, dzięki latom jego pracy, niebywale się podniósł.

***

Felix Mendelssohn to niemiecki kompozytor okresu romantyzmu, który żył w latach 1809 - 1847. Rodzice szybko odkryli jego talent – w wieku sześciu lat zaczął uczyć się gry na fortepianie pod kierunkiem matki, a od siódmego roku życia uczyła go Marie Bigot w Paryżu. Gdy miał 8 lat, zaczął studiować kompozycję u Carla Friedricha Zeltera uważanego za najlepszego pedagoga w Berlinie. Pierwszy publiczny koncert z towarzyszeniem orkiestry kameralnej dał prawdopodobnie w wieku dziewięciu lat.

Najbardziej rozpoznawalnym utworem w jego twórczości jest muzyka do "Snu nocy letniej" Szekspira, a zwłaszcza część pt. Marsz weselny z 1842 roku.

Czytaj także

Posłuchaj
53:14 2022_05_20 22_09_07_PR2_Karnawał_instrumentów.mp3 Skrzypce w orkiestrze od XIX wieku (Karnawał instrumentów/Dwójka)

 

***

Tytuł audycji: Karnawał instrumentów

Prowadził: Łukasz Borowicz

Data emisji: 20.05.2022

Godzina emisji: 22.00

Czytaj także

Foster, Zukerman i Forsyth. Kłótnie małżeńskie na skrzypce i wiolonczelę

Ostatnia aktualizacja: 11.03.2022 20:50
- Jeśli słucha się tego koncertu bardzo uważnie, zauważa się, że partia skrzypiec brzmi bardzo klasycznie, czasami niemal nawet jak Bach, natomiast partia wiolonczeli cytuje motywy z podwójnego koncertu Brahmsa - z innymi interwałami, napisane jest to naprawdę cudownie - mówiła o "Koncercie podwójnym..." Avnera Dormana wiolonczelistka Amanda Forsyth, która wraz ze skrzypkiem Pinchasem Zukermanem i Narodową Orkiestrą Polskiego Radia wystąpiła w Katowicach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Łukasz Borowicz: moją misją jest przypominanie, że arcydzieła muzyczne nie powstawały w próżni

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2022 20:40
- To nie jest tak, że np. Beethoven stworzył swoją I Symfonię czy "Eroicę" w oderwaniu od tego, co się działo naokoło. I nie jest też tak, że Mozart napisał "Don Giovanniego", po prostu siadając do stolika i pisząc. Wszystko ma swoją przyczynę w dziełach inspirujących geniuszy - w dziełach kompozytorów dobrych - mówił w Dwójce Łukasz Borowicz. Dyrygent w piątek (8.04) przypomniał jednoaktową operę "Don Giovanni", napisaną przez Giuseppe Gazzanigi jeszcze przed Mozartem.
rozwiń zwiń