Polskie Radio
Section05
Jak to działa?

Ile cylindrów w silniku?

Jak ilość cylindrów przekłada się na charakterystykę silnika? Czy to ma w ogóle jakiś wpływ? Wiadome jest, że im więcej cylindrów, tym częstsze zapłony, a więc wyższa częstotliwość wibracji i bardziej równomierna praca, ale czy to wszystko? Nie, lecz o reszcie mówi się niewiele.
Zobacz więcej na temat:  Radio kierowców Polskie Radio Kierowców społeczeństwo samochody samochód kierowca kierowcy Jak to działa? energia paliwa fabryka Polskie Radio ciekawostki motoryzacja ŚWIAT

Im więcej mocy tym lepiej?

Znowu musimy sięgnąć do historii. Czyżby archetyp Jounga sprawdzał się i w motoryzacji? Otóż historycznie w dychawicznych pojazdach wiecznie brakowało mocy. Na szczęście w parze z tym szły słabe zawieszenia, ogumienie i hamulce. Motoryzacja, jako swoboda i szybkość przemieszczania się ciągle tęskniła za tą szybkością, a szybkość to moc.
Zobacz więcej na temat:  Radio kierowców Polskie Radio Kierowców społeczeństwo samochody samochód kierowca kierowcy Jak to działa? energia paliwa fabryka Polskie Radio ciekawostki motoryzacja ŚWIAT

Ile energii w koła?

Silniki spalinowe w początkach swego rozwoju nazywane były silnikami „wybuchowymi” oraz, co jest najtrafniejsze z punktu widzenia fizyki, silnikami cieplnymi. Cylinder silnika spalinowego jest w zasadzie przecież reaktorem chemicznym. W nim podczas spalania mieszaniny powietrza z paliwem wywiązuje się ciepło. Wyzwolone podczas spalania ciepło powoduje wzrost ciśnienia, a ciśnienie to pcha tłok (czyli ruchomą przegrodę reaktora chemicznego), który przekazuje energię ciśnienia już jako energię mechaniczną na wał silnika. A więc to właśnie ciepło w silniku spalinowym jest kluczowym zagadnieniem. Kluczowym z uwagi na rozwijaną moc, na dobór materiałów i całą konstrukcję silnika.
Zobacz więcej na temat:  Radio kierowców Polskie Radio Kierowców społeczeństwo samochody samochód kierowca kierowcy Jak to działa? energia paliwa fabryka Polskie Radio ciekawostki