Fundacja GrowSPACE przedstawiła wyniki raportu "Zero Procent Prawdy - inicjacja alkoholowa młodych Polaków w kontekście szkodliwości reklam alkoholu". Czytamy w nim, że 61,8 proc. Polek i Polaków popiera całkowity zakaz reklam alkoholu, w tym reklamy piwa. Jedynie 33,1 proc. badanych wyraziło odmienną opinię w tej kwestii. Pozostałe 4,9 proc. nie zajęło stanowiska w sprawie. 71,15 proc. Polek i Polaków oczekuje zdecydowanych działań ze strony polityków w kwestii wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży. Czy wprowadzenie zakazu reklamy alkoholu może coś zmienić? Co w tym złego, że ktoś zachwala alkoholowy napój, i jakie mogą być tego skutki?
Posłuchaj audycji "Bez tabu" o reklamach napojów alkoholowych
- Respondenci w znacznej większości, poza osobami, które świadomie decydowały się na abstynencję, mówili o tym, że zaczynali spożywać alkohol jeszcze przed 16 rokiem życia - mówi Natalia Kalisz, socjolożka i badaczka społeczna.
Jak twierdzi psychoterapeuta uzależnień Bartosz Ślaski, jako społeczeństwo bardzo przyzwyczailiśmy się do reklam napojów alkoholowych. - Jeżeli chodzi o ustawę o wychowaniu w trzeźwości, zakazała ona reklam z wyjątkiem piwa. Jest to pewnego rodzaju paradoks - wyjaśnia.
- Z tą reklamą jest bardzo zasadniczy problem, ponieważ my nie dostrzegamy zagrożenia, jakie niesie ze sobą, ale też tych zagrożeń, jakie niosą za sobą wszystkie działania i zabiegi PR-owców i ekspertów od marketingu, którzy są zatrudnieni przede wszystkim przez koncerny piwowarskie. To, co mnie najbardziej przeraża, to gigantyczny sukces marketingowy branży. Ja uważam za największy sukces fakt, że obywatele, społeczeństwo, zmieniają się w naturalnych ambasadorów konkretnego rodzaj alkoholu, w tym wypadku piwa - wyjaśnia Alan Wysocki, dyrektor do spraw PR Fundacji GrowSPACE.
Zobacz też:
- Bardzo często, i to nas martwi jako psychologów, profilaktyków i psychoterapeutów uzależnień, słyszymy głos rodziców, którzy mówią o tym, że to jest całkiem dla nich w porządku, że inicjacja alkoholowa młodego człowieka odbywa się pod okiem dorosłego w domu. Jest takie założenie, że jeżeli spróbują alkoholu w towarzystwie dorosłych, to już nie będą potrzebowali eksperymentować z nim wśród młodych ludzi. My z uporem maniaka powtarzamy, że niestety to tak nie działa. Młody człowiek, jak jest w okresie eksperymentowania, to owszem, poeksperymentuje z dorosłym w domu, ale zrobi to także z młodymi ludźmi - tłumaczy Karolina Flacht, psycholożka i psychoterapeutka uzależnień.
***
Tytuł audycji: Bez tabu
Prowadzi: Jakub Jamrozek
Goście: Alan Wysocki (dyrektor do spraw PR Fundacji GrowSPACE, który sam spróbował alkoholu, mając 14 lat), Natalia Kalisz (socjolożka, badaczka społeczna, przedstawicielka Fundacji GrowSPACE), Jan Pieniążek (ekspert ds. prawnych Fundacji GrowSPACE), Karolina Flacht i Bartosz Ślaski (psychologowie i psychoterapeuci uzależnień, znani jako Para Psychologów), Monika Adamczyk (autorka profilu @alkodramaty)
Data emisji: 19.05.2025
Godzina emisji: 20.13
pj/kajz/k