Daria Sienkiewicz: Wes Anderson zapisał się w historii popkultury już na stałe

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2025 14:00
W dniu premiery najnowszego filmu Wesa Andersona o tytule "Fenicki układ" Marcin Radomski rozmawiał z Darią Sienkiewicz o twórczości amerykańskiego reżysera. Co tak naprawdę kryje się za baśniowym światem symetrycznych kadrów, pastelową paletą barw i ekscentrycznymi bohaterami?
Wes Anderson
Wes AndersonFoto: Shutterstock

- Można go trochę nazwać takim hipsterem, ale dla mnie Anderson nie jest pretensjonalny, a wydaje mi się, że hipsterstwo ma w sobie szczyptę pretensjonalności, samoświadomości robienia czegoś świetnego, posiadania wiedzy artystycznej, interesowania się filmami i tak dalej. Wydaje mi się, że Wes Anderson niczego nam nie udowadnia. On po prostu kreuje swój styl - mówi Daria Sienkiewicz, krytyczka filmowa. - Myślę, że Wes Anderson zapisał się w historii popkultury już na stałe - dodaje. 


Posłuchaj "Audycji filmowej Marcina Radomskiego" o twórczości Wesa Andersona


Filmy pełne emocji

Według gościni Czwórki w filmach Andersona, w tle jego charakterystycznego stylu, pod symetrią kadrów, pastelowymi kolorami i pięknymi kostiumami, kryje się głębsza refleksja, często dotycząca rodziny.

Anderson dużo tych emocji czerpie z własnego doświadczenia z dzieciństwa. - Ja się trochę śmieje, że Wes Anderson chyba nie poszedł na terapię, tylko postanowił przepracować swoje traumy w filmach. Gdy by chłopcem, miał osiem lat, jego rodzice się rozwiedli. Ten temat rozbitej rodziny pojawia się w praktycznie każdym filmie - wyjaśnia Daria Sienkiewicz.

Refleksje ukryte za charakterystycznymi kadrami

- Bardzo lubię oglądać te filmy dla emocji. Wydaje mi się, że on naprawdę świetnie pisze scenariusze, też widać ambicje pisarskie, które miał od zawsze, że on potrafi w tych błyskotliwych, smutnych, ale radosnych, zabawnych dialogach przemycić emocje - opowiada krytyczka filmowa.

- W "Pociągu do Darjeeling" bardzo cenię sobie, że Anderson wprost kpi z orientalizmu i z takiego stosunku kulturowego, że podróż do Indii sprawi, że przeżyjesz duchową odnowę, rewolucję i to naprawi twoje życie. Tam jest dużo refleksji postkolonialnej w tym filmie, co mogłoby się wydawać zaskakujące, gdy odpala się film Wesa Andersona i często ogląda się go dla przyjemności sensorycznej, wizualnej - tłumaczy rozmówczyni Marcina Radomskiego.


Dobry w długich i krótkich metrażach

W swoich filmach Wes Anderson w postmodernistyczny sposób bawi się formą opowieści, chronologią zdarzeń i zwrotami akcji. Bardzo często wykorzystuje także motyw filmu w filmie. - Przekraczanie granic między mediami jest dla niego czymś bardzo ważnym - zaznacza gościni Czwórki.

- Bardzo lubię fakt, że Anderson eksperymentuje z formami i tworzy też krótkie metraże. Wydaje mi się, że on nawet w ostatnich latach jest trochę lepszy w takich krótszych historiach, gdzie ten styl wizualny jest na tyle lekki, że można się skupić na historii w stu procentach - twierdzi Daria Sienkiewicz.

***

Tytuł audycji: Audycja filmowa Marcina Radomskiego

Prowadzący: Marcin Radomski

Gościni: Daria Sienkiewicz (krytyczka filmowa)

Data emisji: 6.06.2025

Godzina emisji: 16.14

kajz/k

Czytaj także

Luis Buñuel. "Najlepszy w historii kina człowiek do opowiadania własnych snów"

Ostatnia aktualizacja: 22.02.2025 05:40
Należał do grona najwybitniejszych, a zarazem najbardziej kontrowersyjnych osobowości światowej kinematografii. W swoich filmach chętnie przekraczał granice moralnego tabu, ukazywał okrucieństwo i brzydotę. Jego dzieła wywoływały więc liczne skandale, a "Viridiana" została nawet potępiona przez Watykan. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Maciej Buchwald o "1670": wreszcie ktoś uwierzył, że można robić komedie inaczej

Ostatnia aktualizacja: 05.05.2025 14:50
- Żyjemy w czasach tych wszystkich obliczeń marketingowych, badań rynku, analiz, referencji, i to nie jest dobre dla sztuki - mówi Maciej Buchwald, reżyser hitowego serialu "1670", który poszedł pod prąd rynkowym trendom. W audycji "Kino Poranek" gość Czwórki opowiedział o sukcesie serialu, a także o nadchodzącym drugim sezonie.
rozwiń zwiń