Czy młodzi Europejczycy potrafią rozpoznać dezinformację?

Ostatnia aktualizacja: 13.11.2025 15:49
Według raport Eurobarometru media społecznościowe stały się dla młodych Europejczyków czymś więcej niż miejscem rozrywki. Ponad połowa korzysta z nich, by śledzić wydarzenia społeczne i polityczne, a wielu obserwuje instytucje unijne, organizacje czy polityków. Jednak czy równie dobrze radzą sobie z odróżnianiem prawdziwych informacji od fake newsów?
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock

- Dla młodych ludzi media społecznościowe stają się centrum cyfrowego życia; platformą, gdzie łączą się różnego rodzaju aktywności, rozrywka, rozmowy ze znajomymi, ale też właśnie wszystkie informacje ze świata - mówi w Czwórce Marta Kołodziejska z Wydziału Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.


Posłuchaj audycji "Eurovibe" z Martą Kołodziejską


Jednak nieodłącznym elementem dzisiejszych mediów społecznościowych jest dezinformacja. - Dezinformację w dobie sztucznej inteligencji coraz trudniej będzie rozróżniać od informacji prawdziwej. To wydaje się być nadrzędnym zagrożeniem, zwłaszcza, że nie wymyślono jeszcze takiego narzędzia, które by skutecznie uczyło osoby korzystające z internetu tę dezinformację rozpoznawać - wyjaśnia gościni "Eurovibe".

- Problemem jest to, że nie ma jednego idealnego rozwiązania. Hasło, które zawsze się powtarza, to edukacja medialna dla wszystkich. Nie chodzi tylko o młodzież, ale też o to, żeby starsze pokolenia, rodziców i dziadków, również uczulić i uwrażliwić na to, że dezinformacja w sieci jest i ma różne wymiary - podkreśla Kołodziejska.


Zobacz także:


Jedynym sposobem, który zagwarantuje wymierne i długotrwałe uodpornienie się użytkowników sieci na dezinformację jest ciągła edukacja medialna. - Nie wystarczy zrobić jednego kursu czy zajęć dla dzieci, poklepać się po plecach i powiedzieć, że zrobiliśmy dobrą robotę. Wymaga to ciągłej edukacji, bo ta dezinformacja się ciągle zmienia - tłumaczy rozmówczyni Piotra Firana.

***

Tytuł audycji: Eurovibe

Prowadzi: Piotr Firan

Gościni: dr Marta Kołodziejska (adiunkt w Wydział Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, Katedra Socjologii Cyfrowej)

Data emisji: 13.11.2025 

Godzina: 13.13

kajz

Czytaj także

TikTok - lekkostrawna rozrywka czy platforma pełna internetowej patologii?

Ostatnia aktualizacja: 29.05.2025 14:08
W świecie TikToka wszystko dzieje się szybko: tańce, trendy, filtry, viralowe dźwięki. Jednak co to wszystko robi z głowami użytkowników? W "Świecie 4.0" rozmawialiśmy o zagrożeniach, jakie ta platforma niesie dla swoich użytkowników.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Połowa młodych Brytyjczyków wolałaby żyć bez internetu

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2025 13:10
Połowa ankietowanych młodych Brytyjczyków (16–21-latków) popiera wprowadzenie "cyfrowej godziny policyjnej", a blisko 70 procent z nich przyznaje, że czuje się gorzej po korzystaniu z mediów społecznościowych - wynika z badań British Standards Institution. 
rozwiń zwiń