Taniec w kinie. "Nihilizm, destrukcja, wielka pasja"

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2017 10:20
W kinie gatunkowym taniec pełni rolę ozdobnika albo jest punktem wyjścia do opowieści o przemianie głównego bohatera. Ale są też takie obrazy, które zmieniają nasze wyobrażenie o tej formie ruchu oraz o tancerzach i choreografach.
Audio
  • Producent Barak Heymann o filmie "Mr. Gaga" (Hrapkowidz/Czwórka)
  • Czym teatr tańca różni się od filmów o tańcu? O czym opowiada "Mr. Gaga" i które musicale nie są "landrynkowe"? (Hrapkowidz/Czwórka)
Ohad Naharin - bohater dokumentu Mr. Gaga Tomera Heymanna i dyrektor artystyczny słynnego Batsheva Dance Company, jest jednym z najbardziej innowacyjnych i oryginalnych współczesnych choreografów
Ohad Naharin - bohater dokumentu "Mr. Gaga" Tomera Heymanna i dyrektor artystyczny słynnego Batsheva Dance Company, jest jednym z najbardziej innowacyjnych i oryginalnych współczesnych choreografówFoto: mat. prasowe/Gadi Dagon

- "Pina" Wima Wendersa i "Mr. Gaga" Heymanna opowiadają o wybitnych postaciach współczesnego teatru tańca - mówi dziennikarka Izabela Szymańska i tłumaczy, czym różnią się od siebie te filmy i jakie niosą przesłanie.

Izabela Szymańska W filmie Tomera Heymanna Ohad Naharin pokazany jest jako świetny tancerz, ale jego portret nie jest jednoznaczny

Taniec i ruch są także najważniejszymi elementami formalnymi musicalu. - "Cały ten jazz" Boba Fosse'a jest moim ulubionym filmem w tym trochę "landrynkowym" gatunku. Z jednej strony dlatego, że pokazuje wspaniały Nowy Jork lat 70., z drugiej to pożegnanie Fosse'a z musicalem, a właściwie także z życiem - opowiada gość Czwórki.

W audycji oceniamy też, jak w tej formie odnalazł się Lars von Trier i tłumaczymy dlaczego "Tańcząc w ciemnościach" to musical nihilistyczny, a Beata Kwiatkowska rozmawia z producentem filmu "Mr. Gaga" Barakiem Heymannem.

***

Tytuł audycji: Hrapkowidz

Prowadzi: Błażej Hrapkowicz

Gość: Izabela Szymańska (dziennikarka)

Data emisji: 5.03.2017

Godzina emisji: 14.15

kul/kd

Czytaj także

Zbyszek Cybulski. Ogrywał przede wszystkim siebie

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2017 16:47
- Postać Cybulskiego wyrażała los, nadzieje i niepokoje pewnego pokolenia - mówił w Czwórce publicysta i krytyk filmowy Jakub Majmurek. W 50. rocznicę śmierci ikony polskiego kina w "Hrapkowidzu" wspominaliśmy jego filmowe kreacje.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zwierzęta w kinie? "Pornografia przemocy"

Ostatnia aktualizacja: 27.02.2017 10:00
- "Safari films" z lat 20. i 30. to nurt, w którym dokładnie widać, na czym polega rola zwierząt w kinie. Biali zdobywcy polują na zwierzynę, a wszystko po to, by widz poczuł egzotykę - mówi Sebastian Smolińsk, krytyk filmowy.
rozwiń zwiń