Pilates, czyli sztuka kontrolowania ciała

Ostatnia aktualizacja: 06.11.2020 13:04
Wybierają go primabaleriny i modelki, ale także stosują go zawodnicy NBA - jako trening uzupełniający. Sprawdzamy, o co chodzi w pilatesie.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/Gerain0812
shutterstock zumba 1200.jpg
"Wyzumbuj" stres. Nauka tańca na czas pandemii

Pilates doskonale się może sprawdzić w czasach lockdownu. Można z powodzeniem ćwiczyć zarówno w domu, jak i w studio pilatesu. Od lat jest popularny również jako metoda rozwojowa. Jej twórca - Joseph Pilates propagował holistyczne podejście do treningów, bo to dyscyplina, która zajmuje się nie tylko naszym ciałem, ale też umysłem. W jej stworzeniu pomogło podpatrywanie ruchów zwierząt między innymi kotów i ptaków. 

Posłuchaj

17:43 _PR4_AAC _pilates_all_2020_11_06.mp3 Dla ciała i dla ducha - zapraszamy na trening pilatesu (Rozbiegani/Czwórka)

Przez wiele osób pilates postrzegany jest jako metoda rehabilitacyjna dla osób mniej sprawnych i starszych, ale nic bardziej mylnego, o czym można się przekonać podczas treningu.

W pilatesie bardzo ważna jest pozycja wyjściowa i postawa, którą powinniśmy utrzymywać przez cały czas treningu bez względu na to czy ćwiczenia odbywają się w pozycji stojącej czy leżącej.

- Musimy mieć poczucie jakbyśmy mieli "dopięty gorset" - mówi Iga Majewska z Warsaw Pilates - Oddychamy w tył i w boki żeber, starając się nie otwierać klatki piersiowej przy wdechu. Przy wydechu wyciskamy całe powietrze z płuc - gdy wyciśniesz całe powietrze, to wtedy naturalny, oczyszczający, głęboki wdech przyjdzie sam - dodaje.

Czytaj także:


Nie musimy dokładnie odwzorowywać tego co robi trener, bardziej chodzi o odczucia, jakich doznaje ciało podczas ćwiczeń. Dlatego idealne są indywidualne lekcje pilatesu, gdzie instruktor dobierze ćwiczenia dostosowane do możliwości i potrzeb ćwiczącej osoby.

- W tej metodzie pracy z ciałem wcale nie chcemy na siłę cisnąć, osiągać wyników czy robić szpagatów - wyjaśnia trenerka. - Chodzi o to, żeby ćwiczenia dostosować do siebie i do swojego samopoczucia w danym dniu. Trzeba sobie dawać przyzwolenie czasem na lżejszą formę ćwiczeń i czerpać radość z rozwijania się.

Posłuchaj także:

 Do  ćwiczenia pilatesu potrzebujemy kawałka podłogi i maty, ale jeżeli mieszkamy w dużym mieście, możemy pójść do studia, w którym możemy korzystać z różnych maszyn o intrygujących nazwach, między innymi znajdziemy tam cadillaca. - To najlepsza maszyna Josepha Pilatesa mająca system sprężyn i uchwytów, dzięki którym można lepiej poczuć ćwiczenia - tłumaczy gość audycji.

Z samą historią pilatesu wiąże się również romantyczna historia, o której więcej w audycji. Dowiemy się między innymi, jak osoby ćwiczące z Josephem Pilatesem ominęła epidemia grypy hiszpanki.

*

Już od niedzieli w wirtualnej przestrzeni Warsaw Pilates można będzie wziąć udział w treningu z doświadczonymi trenerami. Do współpracy zaproszono 30 instruktorów reprezentujących różne podejście do tej dyscypliny. Podczas kolejnych niedzielnych poranków można będzie poćwiczyć, zapoznać się z metodami ich pracy i sprawdzić, która z nich jest dla nas najbardziej odpowiednia.

***

Tytuł audycji: Rozbiegani

Prowadzi: Karina Terzoni

Gość: Iga Majewska z Warsaw Pillates

Data emisji: 06.11.2020

Godzina emisji: 09.10

aw

Czytaj także

Marta Niewczas: karate to sztuka walki z leniem

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2016 12:50
Mistrzyni tej dyscypliny twierdzi, że nie ma lepszego narzędzia do kształtowania charakteru. - Karate to system wychowawczy. Uczy pokory i szacunku do drugiego człowieka - mówi Marta Niewczas.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Żywienie w sporcie. Co powinni jeść sportowcy-amatorzy?

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2017 16:17
- Trenując amatorsko, wystarczy "dorzucić" do diety jeden posiłek "okołotreningowy", by wyrównać deficyt kaloryczny - mówił Igor Dzierżanowski, trener personalny.
rozwiń zwiń