Zwroty, reklamacje, rękojmia, gwarancja - zakupowe prawa klienta

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 18:34
Niektórzy już wpadli w przedświąteczny szał zakupów. W tym czasie warto wiedzieć jakie mamy prawa jako konsumenci. 
Audio
  • Zakupy w sklepie stacjonarnym i online - prawa konsumentów (Dajesz radę/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com / Kaspars Grinvalds

Grudzień to dla wielu osób czas wybierania, kupowania i czekania na przesyłki. Karol Brunejko z Akademickiej Poradni Prawnej na Uniwersytecie Warszawskim podpowiada, jakie prawa warto znać by wiedzieć kiedy i jak zwrócić lub zareklamować nietrafiony zakup. 

Każda cena jest negocjowalna Karol Brunejko

- Nasze prawo pozwala na negocjacje cen zakupów - mówi ekspert. - Jednak w praktyce np. w przypadku dyskontów, supermarketów czy dużych sieci będzie to skazane na porażkę, ponieważ sprzedawcy nie są upoważnieni do tego typu działań, jednak próbować można - dodaje. 

Zdarza się, że kupimy towar, który nam się nie podoba, albo nosi jakieś wady ukryte. Okazuje się, że są to dwa oddzielne przypadki. - W polskim prawie nie ma takiego przepisu, który pozwala nam zwrócić towar bez podania przyczyny, chyba że mówimy o zakupach przez internet lub telefon - wyjaśnia Karol Brunejko. - Czasem jednak obowiązują też indywidualne regulaminy sklepów, które pozwalają nam na zwrot - dodaje.  

Co zaś zrobić, gdy wadę kupionego przedmiotu odkryjemy w domu? Czy możemy go oddać? Co nam będzie do tego niezbędne? Czy rękojmia to to samo co gwarancja? Ile czasu ma sklep na rozpatrzenie naszej reklamacji? I jak to wszystko wygląda, jeśli chodzi o zakupy online. O tym w nagraniu audycji. 

***

Tytuł audycji: Dajesz radę

Prowadzi: Justyna Majchrzak

Gość: Karol Brunejko (Akademicka Poradnia Prawna na Uniwersytecie Warszawskim)

Data emisji: 4.12.2018

Godzina emisji: 14.07

pj

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zakupy w sieci. Jak zachować bezpieczeństwo?

Ostatnia aktualizacja: 03.07.2017 15:08
Nieotrzymanie towaru, za który się już zapłaciło, kradzież numeru karty kredytowej, udostępnianie danych osobistych, spam, cookie, programy wywiadowcze - to główne niebezpieczeństwa zakupów w sieci. Jak się przed nimi ustrzec?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Płacisz kartą? Zachowaj ostrożność i rozsądek

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2017 17:41
Niezabezpieczone karty noszone w portfelach lub w kieszeniach to jedno z głównych niebezpieczeństw dla naszych pieniędzy. Można z nich zeskanować informacje, które pozwolą innym osobom na dostęp do naszych pieniędzy. Aby bezpiecznie używać kart płatniczych, wystarczy kilka prostych rozwiązań.
rozwiń zwiń