X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Nastoletni zakupoholicy. Kupują, bo nie znają swojej wartości

Ostatnia aktualizacja: 20.01.2020 16:30
Zakupy działają stymulująco na nasz mózg. Co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Zakupy także najszybciej uzależniają zwłaszcza nastolatków.
Audio
  • Skąd bierze się zakupoholizm u nastolatków? (Stacja Nauka/Czwórka)
Zdjęcie ilustracyjne.
Zdjęcie ilustracyjne.Foto: Shutterstock/imtmphoto

Czytaj także
basen woda wakacje 1200.jpg
Fakeaction. O spędzaniu wakacji na niby

Od spacerów po galeriach do zakupowego głodu

Do niedawna problem zakupoholizmu rozpatrywano z perspektywy dorosłych, zwłaszcza kobiet pomiędzy 30. a 40. rokiem życia, mieszkanek dużych aglomeracji. Z najnowszych badań wynika, że co trzeci nastolatek z grupy wiekowej 15-17 lat ma problemy z zakupami. - Zazwyczaj zaczyna się to od stylu życia polegającego na chodzeniu po galeriach handlowych albo na przeglądaniu stron internetowych z ubraniami czy gadżetami - opowiada Katarzyna Kucewicz. - Osoby szczególnie narażone to te, które mają niską samoocenę. A w wieku dojrzewania większość nastolatków ma z tym problem - dodaje psycholog.

Nowe buty, nowe, lepsze życie

Młodzi ludzie wierzą, że nowy model telefonu, albo buty, które noszą instagramerzy mogą odmienić ich życie. Uczynią je lepszym. - To oczywiście tak nie działa, ale nastolatki o tym nie wiedzą. Wiec kupują kolejne rzeczy, mając nadzieję, że następnym razem już na pewno los zacznie im sprzyjać - wyjaśnia rozmówczyni Agaty Nowotnik.

Czytaj także
uczelnia książki studenci 1200x660.jpg
Typowy student psychologii. Kim jest i co z niego wyrośnie?

Euforia na sekundy

Robienie zakupów jest bardzo stymulujące. Uwrażliwia nas na bodźce, a jednocześnie odcina od świata. - Akt kupowania jest podniecający. Daje poczucie, że spełniło się marzenie, że zdobyło się to, czego się chciało - mówi psycholog. - Euforia jednak nie trwa długo. Czasami zaledwie kilkanaście minut. A potem znów pojawia się głód - podsumowuje.    

***

Tytuł audycji: Stacja Nauka

Prowadzi: Patryk Kuniszewicz

Materiał przygotowała: Agata Nowotnik

Data emisji: 20.01.2020

Godzina emisji: 12.42

kul/ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak