Czy trening siłowy jest bezpieczny dla nastolatków?

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2022 17:00
Przychodzi taki czas, że młodzi ludzie chcą ruszyć na siłownię. Budzi to obawy wielu rodziców. Sprawdzamy, czy jest się o co bać i jak świadomie podejść do treningów siłowych. 
Ćwiczenia siłowe dla nastolatków, to temat wciąż dyskusyjny
Ćwiczenia siłowe dla nastolatków, to temat wciąż dyskusyjnyFoto: shutterstock/SERGEI BRIK

Panuje powszechne przekonanie, że jak się wcześniej zacznie ćwiczyć siłowo i oporowo, to się nie rośnie. Norbert Piotrowski, adept nauk walki i kulturysta trenuje od 7 roku życia.

- Jeżeli chodzi o trenowanie w młodym wieku, to nie ma przeciwwskazań, o ile nie przeciążymy organizmu - mówi gość Czwórki. - Ja jestem doskonałym przykładem, że nie zahamowało to mojego wzrostu. Uprawiałem sport od 7 roku życia, a obecnie mierzę 2 metry wzrostu. W ramach treningu sztuk walki chodziliśmy także na siłownię, gdzie podnosiliśmy niewielkie ciężary i wykonywaliśmy trening z ciężarem swojego ciała.

Jak wspomina Norbert Piotrowski, podczas treningów wraz z kolegami wyciskali pustą sztangę na klatkę, wykonywali ćwiczenie na mięśnie grzbietu, brzuszki przy wykorzystaniu urządzeń, a także prostowanie łokci na triceps. - Wówczas miałem ok. dwóch godzin siłowni w tygodniu. Chyba że byliśmy na zgrupowaniu, to tam siłowe treningi trwały nawet 4 godziny - mówi zawodnik. 

Według Marty Sprawki, lekarki i biegaczki, w trening oporowy można wkraczać w wieku 8-9 lat. - Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne podaje, że jest to wiek, w którym można powoli zaczynać trening specjalistyczny - mówi w podcaście. - Warunkiem jest jednak, że jesteśmy już trochę rozwinięci i nie mamy problemu z balansem i równowagą.

Jak wspomina Norbert Piotrowski, podczas treningów wraz z kolegami wyciskali pustą sztangę na klatkę, ściąganie drążka do klatki, czyli ćwiczenie na mięśnie grzbietu, brzuszki przy wykorzystaniu urządzeń, a także prostowanie łokci na triceps. Wówczas miałem ok. 2 godzin siłowni w tygodniu, chyba że byliśmy na zgrupowaniu, to tam siłownia była częściej, czyli do 4 godzin - mówi Norbert.

Siłownia przyciąga coraz młodszych chętnych. Do tego grona należą Ignacy i Maks, którzy mimo 15 lat trenują na siłowni 2-3 razy w tygodniu. Jak mówią robią to dla masy. - Na początku miałem obawy co do informacji o wzroście, ale po rozmowie z trenerem personalnym zdecydowałem się na podjęcie treningu siłowego - opowiada Ignacy. – Potem dołączył Maks. Potraktowałem to w ramach przygody, jako coś nowego. Siłownia jest super dla aktywnego relaksu. Po ciężkim dniu, gdy potrenuję na siłowni, a następnie wezmę zimny prysznic, czuję, że głowa jest oczyszczona.

- Mimo że kosztuje sporo wysiłku, wiem, że trening w przyszłości przyniesie korzyści - dodaje Maks. - Tu ważna jest systematyczność, ale i wiedza, które ćwiczenia można robić.  

Aktywność fizyczna w życiu młodzieży jest bardzo ważna. Jak podaje WHO, poniżej 16 roku młodzi ludzie powinni być w ruchu przez 60 minut dziennie. - Zanim zaczniemy bardziej specjalistyczne treningi, powinniśmy zacząć od ogólnorozwojowych ćwiczeń - mówi Marta Sprawka. Jeśli decydujemy się na bardziej zawodowe podejście do treningów siłowych, warto mieć trenera - dodaje Norbert Piotrowski. 


Posłuchaj
25:51 Czwórka/4bieg - trening siłowy nastolatków - 25.11.2022.mp3 W audycji mówimy o treningu siłowym nastolatków (4Bieg/Czwórka)

***

Tytuł audycji: 4 bieg

Prowadzi: Piotr Galus

Goście: Norbert Piotrowski (kulturysta, trenował sztuki walki), Maks Załucki, Ignacy Szustek (nastolatkowie, którzy rozpoczęli swoją przygodę z siłownią)

Data emisji: 25.11.2022

Godzina emisji: 16.16

aw/pj/kor

Czytaj także

Idziemy na siłownię! "Trener pomoże osiągnąć nasze cele skuteczniej"

Ostatnia aktualizacja: 19.01.2019 17:20
- Proces przemiany naszego ciała powinien być dobrze zaplanowany. Trzeba wiedzieć, że będzie to oznaczało zmiany w naszym życiu. Musimy znaleźć czas, by na siłowni pojawić się dwa- trzy razy w tygoniu - mówił trener Michał Bukraba.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Deep work. Jak skutecznie pracować z ciałem, ale i umysłem

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2019 11:04
Transowy bit, zaraźliwa energia, hektolitry potu i miliony straconych kalorii - tak działa deep work. To trening funkcjonalny, połączenie ćwiczeń statycznych, dynamicznych i technik oddechowych.
rozwiń zwiń