"Fake Famous". Czy każdy może być sławny?

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2021 13:20
Nick Bilton, twórca dokumentu "Fake Famous", postanowił przeprowadzić eksperyment społeczny i sprawdzić, czy uda mu się zamienić trzy przypadkowe osoby w influencerów. Swoim dokumentem obnaża prawdę o funkcjonowaniu mediów społecznościowych.
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock/ Jacob Lund

przyjaciele spotkanie przyjaźn mężczyźni shutter 1200 Rido.jpg
Od spotkań i przyjaźni, po spektakl o męskim świecie


Za nami premiera "Fake Famous". Jest to kolejny po "Social network" czy "Social dilemma" film, który opowiada o wpływie mediów społecznościowych na nasze życie. Pokazuje, ile to wnosi, ale ile też zabiera z naszego życia. - Andy Warhol powiedział kiedyś, że "każdy będzie miał kiedyś swoje 15 minut sławy" i o tej sławie, krótkiej sławie, jest ten film - opowiada dziennikarka Ola Jasińska.


Posłuchaj
09:54 Czwórka/ Stacja Kultura - fake_famous 04.02. 2021.mp3 Czy każdy może zostać sławny? Rozmawiamy o dokumencie "Fake Famous" (Stacja Kultura/Czwórka)

Nick Bilton jest dziennikarzem i korespondentem "Vanity Fair". Pracuje na styku nowych technologii oraz kultury i bada wpływ tych dziedzin na siebie. W swoim filmie pokazuje, jak bardzo łatwo jest zostać gwiazdą w sieci.

- Jest to też opowieść o fenomenie mediów społecznościowych. Dlaczego tak wiele osób chce mieć miliony obserwujących, dlaczego tak wiele osób chce być influencerami - mówi krytyk filmowy Łukasz Muszyński. - To ciekawe. Przeprowadzono badania w amerykańskich szkołach i okazało się, że inluencer to jest wymarzony zawód dla większości amerykańskich dzieci.


media społecznościowe lajki facebook shutter 1200 sitthiphong.jpg
Kupowanie lajków. Czy to się opłaca?

Czytaj także:

Bilton przeprowadził casting, do którego mogły zgłaszać się osoby spełniające dwa warunki. Po pierwsze miały mieć małą liczbę osób obserwujących ich w mediach społecznościowych, a po drugie, musiały pragnąć stać się sławnymi.

W wyniku castingu, do którego przystąpiło ok. 4 tys. osób, wytypował trzech bohaterów. - Mamy więc aspirującą aktorkę, projektanta mody i asystenta agenta nieruchomości. Dzielą ich doświadczenia, ale łączy pragnienie sławy - mówi krytyk. - Bilton zapewnia im to, tworząc fałszywe profile instagramowe, wykupując boty w mediach społecznościowych, które zapewniają wzrastającą liczbę serduszek, lajków i komentarzy.


Wyświetl ten post na Instagramie.

Post udostępniony przez Nick Bilton (@nickbilton)


Źr. Nick Bilton Instagram

Okazuje się, że dzięki tym fałszywym lajkom udaje się pozyskać prawdziwych reklamodawców, którzy chcą pracować z bohaterami. Są zaproszenia do skorzystania z siłowni, zaproszenia do reklamowania produktów kosmetycznych, okularów i ciuchów. - Okazuje się, że bardzo łatwo jest zostać gwiazdą mediów społecznościowych i prawdopodobnie przy odpowiednim wsparciu speców od social mediów każdy z nas może nią zostać - mówi Łukasz Muszyński.


***

Tytuł audycji: Stacja Kultura

Prowadzi: Kasia Dydo

Materiał: Aleksandra Jasińska 

Data emisji: 04.02.2021

Godzina emisji: 11.41

aw

Czytaj także

Premiery filmowe: "Narodziny gwiazdy", "Grinch", "Over the Limit"

Ostatnia aktualizacja: 30.11.2018 16:00
Grinch powraca, by znów zepsuć wszystkim ten szczególny świąteczny czas. Tym razem jest animowany i mówi głosem Benedict Cumberbatch.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Instakultura. Co warto śledzić w sieci?

Ostatnia aktualizacja: 14.05.2020 21:36
W dzisiejszych czasach sztukę znajdziemy nie tylko na ścianach muzeów i galerii. Ta z powodzeniem przenosi się do sieci, a artyści chętnie dzielą się swoimi pracami w mediach społecznościowych. Zaglądamy na Instagram w poszukiwaniu najciekawszych profili. 
rozwiń zwiń