X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Dość diety, czas zacząć być szczęśliwym

Ostatnia aktualizacja: 09.06.2011 13:59
Podobno, jak mówią nam poradniki, można schudnąć dziesiątki kilogramów "bez wyrzeczeń" i "w kilka tygodni". Tymczasem Michelle May w swojej książce "Jedz to, co kochasz, kochaj to, co jesz" przekonuje, że żadna dieta nie ma sensu.
Audio


Książką Michelle May zachwyciła się Ameryka z słynną Oprah Winfrey włącznie. Podobno zrewolucjonizuje ona myślenie o jedzeniu. Czy rzeczywiście jest czym się zachwycać? Na czym polega jej fenomen?

– To nie jest książka o dietach, tylko o tym, jak uwolnić się od tych diet, dotyczy psychodietetyki – tłumaczy Iza Czajka, fizjolog żywienia. – To pojęcie u nas dopiero raczkuje, wiedzą o tym nieliczni, ale warto zacząć się tym interesować.

Psychodietetyka to taki "program zarządzania wagą". Daje narzędzia, by sprawdzić, czy rzeczywiście nasza waga wynika z fizjologii, czy jest raczej następstwem problemów, które mamy i które "zajadamy".

– W mojej praktyce też niestety coraz częściej mam ciężkie przypadki pacjentów, u których sprawdzony od lat sposób zrzucania wagi w ogóle nie działa – mówi Iza Czajka. – Wtedy wkracza pojęcie psychodietetyki.

Grażyna Wolszczak, aktorka, która sama o sobie mówi "genetyczny chudzielec, ale do czasu", tłumaczy, że problem u ludzi borykających się z nadmiarem kilogramów "znajduje się w głowie".

- Atakuje nas ze wszystkich kolorowych pism jeden określony model sylwetki. Większość kobiet nie zdaje sobie sprawy, że te zdjęcia w większości nie są prawdziwe – tłumaczy Wolszczak. – Myślą: "tak wyglądają kobiety na świecie, w związku z tym to ze mną coś jest nie tak". Nie wygramy z tym, dlatego teraz musimy zacząć sobie radzić z naszą psychiką w takim świecie, w jakim żyjemy. Czas leci i nie jest to przyjemne, ale mamy usiąść i płakać? Nie, coś z tym trzeba zrobić - przekonuje aktorka.

Książka Michelle May dzieli ludzi mających problem z odżywianiem na kilka grup. Między innymi na tych, którzy na dietach są permanentnie, a potem wpadają w sidła efektu jo-jo i zaczynają od początku, i tych, którzy jedzą kompulsywnie, czyli przez cały dzień nic, a wieczorem - połowę zawartości lodówki. Tymczasem należy jeść wtedy, gdy jest się głodnym i tylko tyle, by być sytym.

- Zjedzenie kawałka pysznego tortu, gdy jesteśmy na imprezie, nie jest niczym złym. Odstępstwo o około 1000 kcal od przyjętych założeń w ciągu tygodnia w ogóle nie ma prawa spowodować jakiejkolwiek zwyżki masy ciała – dodaje Iza Czajka. – Zresztą wiele kobiet swoje samopoczucie uzależnia od tego, co pokaże rano waga. Tymczasem jedzenie nie jest jakimś elementem strategicznym, które ma poprawiać nasz nastrój albo go obniżać. Tak samo jeden kilogram więcej bądź mniej.

Więcej na temat zdrowego odżywiania i czerpania radości z jedzenia - słuchaj w "Stacji Kultura". Wystarczy kliknąć ikonkę dźwięku w ramce po prawej stronie tekstu.

(kd)

Zobacz więcej na temat: diety torty Grażyna Wolszczak
Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

O pralince i jej kalorycznych konsekwencjach

Ostatnia aktualizacja: 01.06.2011 10:31
Podpowiadamy jak zamienić własną kuchnię w fabrykę pralinek, a także jak przyrządzić słodkie szaszłyki, nieco zdrowsze owsiane ciasteczka i dla kogo taka czekoladka może być trująca?
rozwiń zwiń

Czytaj także

Koniec piramidy żywnościowej. Witamy zdrowy talerz ze spodkiem. Zobacz

Ostatnia aktualizacja: 02.06.2011 20:02
Piramidę żywnościową żegnamy. Zastąpi ją zwykły talerz. Amerykański departament rolnictwa zmienia i upraszcza obowiązujące od 20 lat rekomendacje żywieniowe.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Naukowcy ogłosili ranking najlepszych diet

Ostatnia aktualizacja: 08.06.2011 08:30
Za najlepszą uznano dietę DASH prowadzącą do obniżenia ciśnienia. Za nią usytuowała się dieta śródziemnomorska.
rozwiń zwiń