X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem

Walczymy z analfabetyzmem

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2011 12:45
- Osoba, która cierpi na dysleksję często jest nierozumiana, wyśmiewana, poniżana… - wylicza Agata Hącia, językoznawca. Z okazji Dnia Walki z Analfabetyzmem w audycji "W cztery oczy" rozmawialiśmy o dysleksji.
Audio
  • Patryk Kuniszewicz rozmawia z Agatą Hącią o dysleksji.

Dysleksji nie można całkowicie wyleczyć, ale można ją złagodzić, dlatego warto pracować już z dziećmi.

- Zabierzmy dzieciom komputery, albo ograniczmy siedzenie przy nich do minimum, podobnie z telewizorem.  Dziecko ma większe szanse radzenia sobie z dysleksją, kiedy jest sprawniejsze ruchowo, czyli  jeśli gra w piłkę, wykonuje prace ręczne, lepi z plasteliny, buduje z klocków, ale też pisze ręcznie, a nie na klawiaturze – mówi Agata Hącia.


Poniżej prezentujemy fragment listu, który został zamieszczony w książce Małgorzaty Święcickiej pt. "Dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu":

W pierwszej klasie byłem najgorszym uczniem. Czułem się fatalnie! Koledzy się ze mnie śmiali, pani nauczycielka uważała, że jestem tępy. Nie mogłem nauczyć się czytać. Niektóre głoski w słowach były dla mnie zupełnie niesłyszalne. Nie mogłem pojąć, że jest jakieś "ą" albo "ł", bo tego nie słyszałem.
Do drugiej klasy poszedłem do innej szkoły, w której moja nauczycielka była jednocześnie reedukatorką. Prowadziła dodatkowe zajęcia dla kilkorga dzieci, które miały podobne problemy jak ja. Rozumiała nas dobrze i nie dopuszczała, aby inne dzieci się z nas wyśmiewały.
Największym problemem było to, że nie rozumiałem tego, co czytam. Wymawiałem grupy sylab, ale nie miały one dla mnie znaczenia. Bardzo chciałem czytać książki, a mogłem tylko oglądać obrazki i na podstawie pojedynczych przeczytanych wyrazów domyślać się, o co chodzi. To było bardzo denerwujące.
A już pisanie to była tragedia! Pamiętam, że na zajęciach dodatkowych pisaliśmy dyktando tylko z przećwiczonymi wcześniej wyrazami i ja zrobiłem dwanaście błędów! Myliłem litery b - p, d - g, a najtrudniejsze były wyrazy, w których słyszałem j, a trzeba było napisać i. Mimo że znałem regułę, pisałem niepoprawnie.

 
Nie odwracajmy oczu od problemu... Dysleksja rozwojowa to bowiem specyficzne trudności w uczeniu się czytania, najczęściej powiązane z trudnościami w opanowaniu poprawnej pisowni.

Jeśli zauważycie więc, że Wasze dziecko:

- ma kłopoty z koncentracją
- jest lękliwe, niestabilne emocjonalnie, nadwrażliwe
- nie raczkuje, chodząc, często się potyka i przewraca, jakby nie zauważało różnych krawędzi (nawet gdy ma kilka - kilkanaście lat)
- późno zaczęło mówić,
- ma trudności z wyodrębnianiem pojedynczych dźwięków ze słów
- ma kłopoty z rozpoznawaniem i odwzorowywaniem kształtów zbliżonych do liter
- ma kłopoty z kłopoty z odczytywaniem całych wyrazów (odczytuje kolejne litery osobno i nie skład ich w całość)
- pisząc, myli podobne litery, często przestawia kolejność cyfr i liter, opuszcza pojedyncze litery i cyfry, opuszcza znaki diakrytyczny, np. ogonki, kreseczki
- uporczywie popełnia błędy ortograficzne mimo znajomości reguł
 
…to może być znak zaburzeń rozwojowych z kręgu dysleksji. Warto zgłosić się wtedy do pedagoga i psychologa, aby pomóc dziecku.
 
I na koniec kilka ważnych pojęć…

Dysortografia to trudność w opanowaniu pisowni – nie tylko błędy ortograficzne, lecz również opuszczanie, przestawianie i mylenie liter podobnych pod względem kształtu. Trudności te występują w powiązaniu z dysleksją lub bez trudności w czytaniu.

Dysgrafia to niekaligraficzne, nieczytelne pisanie, związane z dyspraksją – obniżoną sprawnością ruchową, głównie manualną.

Dyskalkulia to trudność w rozwiązywaniu działań arytmetycznych.


KaW/materiały prasowe

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Szybciej zdiagnozują dysleksję

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2010 13:40
Nauczyciele są szkoleni, jak zdiagnozować dysleksję i jak pracować z uczniami, dotkniętymi tym zaburzeniem.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Dlaczego dorośli seplenią, mówiąc do dzieci?

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2011 10:00
"Amci amci" zamiast "jedzenie", "monio" zamiast "smoczek" albo "tejaz zlobimy pa pa" zamiast "pożegnamy się". Dorośli często, zamiast uczyć dzieci swojego języka, zaczynają mówić ich słowami.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Językowy savoir-vivre

Ostatnia aktualizacja: 30.06.2011 17:17
W kolejnej audycji z cyklu "Nasz język współczesny" Małgorzata Tułowiecka rozmawiała o problemach związanych z etykietą językową.
rozwiń zwiń