Anatomia mody: kolorowe ptaki kontra szare myszki

Ostatnia aktualizacja: 19.07.2012 09:00
– Moda jest w każdym z nas. Niektórzy się do tego przyznają otwarcie, inni nie. Ale moda jest sposobem na życie, sposobem wyrażania siebie i… metodą na zarabianie pieniędzy – mówi w Czwórce Marta Majdan z działu modowego pisma "Joy".
Audio

– Pojęcie mody bardzo ciężko jest zdefiniować, ale na pewno w bardzo dużym stopniu wpływa ona na nasze życie – mówi Kinga Miller, specjalista ds. zarządzania i marketingu. – Szczególnie życie młodych ludzi. Jest ona elementem pokazywania swojej indywidualności w prosty i jednoznaczny sposób.

Zdaniem psycholog Katarzyny Dąbrowskiej moda daje nam również poczucie przynależności. – Najpierw realizujemy potrzeby fizjologiczne, potem zapewniamy sobie poczucie bezpieczeństwa – tłumaczy ekspertka Czwórki. – Przynależność jest równie ważna, podobnie jak wspólnota w subkulturze.

Są jednak ludzie, którzy modę chcą wyprzedzać. To hipsterzy, których ostatnio coraz więcej na polskich ulicach. – O hipsterach lubie myśleć, jako o takim duchu czasu – mówi Chaciński. – To nieustanne „przebijanie się”. Hipsterzy z 2001 roku to już nie są ci sami ludzie co w 2005 roku. Zupełnie inna muzyka, styl. Tych osób po prostu nie można zatrzymać.

Nie każdy jednak może być modny, choćby nie wiadomo, jak bardzo się starał. – Klasyczna teoria mody zakłada pewną elitarność – mówi dr Radosław Muniak z SWPS. – Wymogiem jest kwestia smaku i edukacja w tej dziedzinie. To ogromny problem w czasach, gdy wydaje się, że każdy może być modny, jeśli ubierze się kontrowersyjnie, co oczywiście jest bzdurą.

Zdaniem Marty Majdan z działu mody pisma "Joy", modą interesuje się każdy i jeśli ktoś temu przeczy, kłamie. – Jedni chcą się schować za ubraniami, inni chcą się poprzez ubiór wyróżnić – mówi gość Czwórki. – Ci, którzy chcą się "schować" ubierają się bardzo zasadniczo i prosto. Wszystko po to, by nie pokazać, jacy są naprawdę. Druga grupa to „kolorowe ptaki”, które chcą, by świat je zauważył.

Jednym z odłamów mody jest również celowe bycie niemodnym. – Są ludzie, którzy kreują się na niemodnych – mówi Majdan. – Cały ruch hipsterski skierowany jest na to, by podkreślać fakt, że nie podąża się za trendami. Tymczasem samo hipsterstwo jest już samo w sobie megatrendem.
O istocie zjawiska, jakim jest moda i pogoń za nią, a także m.in. o tym, kim jest "lumpster" i czym rtóżni się od "hipstera" dowiesz się więcej, słuchając całego nagrania ze studia Czwórki, z audycji "4 do 4".

(kd)

Zobacz więcej na temat: Czwórka mod moda pieniądze
Czytaj także

10 najważniejszych trendów konsumenckich

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2012 16:00
W środę, po godzinie 23 w audycji "Na 4 ręce“ rozmawialiśmy o ludzkich wartościach i zachowaniach oraz sposobach działania i myślenia w 2012 roku.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Juliette Binoche: Wszyscy się prostytuujemy

Ostatnia aktualizacja: 07.02.2012 15:00
Krzyk o bliskość, o milość i realizajcję własnych potrzeb, a nie pornografia – tak francuska aktorka określiła film "Sponsoring” o studentkach uprawiających seks za pieniądze.
rozwiń zwiń