Ścisły post czy zbilansowna dieta?

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2013 16:30
Kończy się Wielki Post, za chwile wreszcie przyjdzie wiosna. Podobno to najlepszy czas żeby zaserwować sobie głodówkę. Zostanie pytanie czy to pomoże oczyścić nasz organizm.
Audio
  • Wady i zalety głodówki - rady ekspertów ("4 do 4", Czwórka)
  • Czy warto stosować odżywki i suplementy diety, które wspomagają kształtowanie naszej sylwetki - materiał Eweliny Grygiel ("Poranek OnLine", Czwórka)
Ścisły post czy zbilansowna dieta?
Foto: Glow Images/East News

Dziś spożywamy żywność wysokoprzetworzoną, pełną chemicznych dodatków. Wydawało by się, że co jakiś naszym organizmom należy się oczyszczenie. Agnieszka Olędzka, redaktorka magazynu "Wegetariański Świat" przekonuje, że głodówka kiedyś była naturalnym procesem, często przypadała właśnie na czas Wielkiego Postu. Dziś o poście pamięta niewielu, a ekspertka Czwórki uważa, że raz w roku warto się przegłodzić, a świetnym terminem jest wiosna. 

- Najbardziej optymalnym czasem na głodówkę jest 9 -10 dni - mówi Agnieszka Olędzka. - Dzięki głodówce przewód pokarmowy się regeneruje i oczyszcza. Po kilku dniach głodówki przewód pokarmowy się zamyka, żołądek się stłuszcza, ustaje ruch robaczkowy jelit. Organizm zaczyna się odżywiać endogennie, spalanie następuje w komórkach - wyjaśnia.
Każdą głódówkę powinny poprzedzić dwa tygodnie przygotowań. Powinny je wypełniać: ruch i prawidłowe odżywianie. Należy spożywać dużo kasz, zup warzywnych, pić dużo wody, a na dwa dni przed głodówką jeść tylko surowe rzeczy.
- Pierwsze dni głodówki nie są przyjemne. Potem jest lepiej człowiek zaczyna jakby chodzić w kosmicznych butach, patrzeć na wszystko z perspektywy radości - opowiada Olędzka, która głodówki przeprowadza od 10 lat. 

Ważny jest również prawidłowy powrót do normalnego odżywiania. Nie można od razu rzucić się na jedzenie. Najlepiej zacząć od szklanki soku grejpfrutowego.
Niestety, zdaniem dietetyka, głodówka może nam bardziej zaszkodzić niż pomóc. Elżbieta Trojanowska, dietetyczka uważa, że głodówka bardziej zanieczyszcza organizm niż oczyszcza. - Lepszym rozwiązaniem jest racjonalne odżywianie. Dziś nie ma potrzeby restrykcyjnego oczyszczania organizmu, wystarczy dobrze zbilansowana dieta - dodaje.

Posłuchaj załączonego materiału Karoliny Mózgowiec z audycji "4 do 4" i dowiedz się więcej o wadach i zaletach głodówki, a także o przeciwwskazaniach dotyczących jej stosowania.

Zapraszamy również do wysłuchania załączonego materiału Eweliny Grygiel, z audycji "Poranek OnLine", o stosowaniu odżywek, suplementów i innych wspomagaczy, które mają nam pomóc kształtować sylwetkę.  
(pj)

Zobacz więcej na temat: Czwórka diety zdrowie

Czytaj także

Nie trzeba szczotkować zębów przez 3 minuty!

Ostatnia aktualizacja: 05.09.2012 14:37
3,8 % Polaków w ogóle nie myje zębów, aż 72 % nie stosuje się do rekomendowanych technik szczotkowania, a połowa naszych rodaków chodzi do dentysty tylko wtedy, gdy już poczuje ból w szczęce.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Chcesz być zdrowy? Jedz śniadania!

Ostatnia aktualizacja: 10.12.2012 08:00
Ten posiłek pomaga doładować baterie na cały dzień. - Rano powinniśmy zjadać nawet jedną trzecią tego, co pochłaniamy przez cały dzień - podkreśla Urszula Mijakoska, diet coach.
rozwiń zwiń

Czytaj także

E-palenie - moda czy szansa na pozbycie się nałogu?

Ostatnia aktualizacja: 14.01.2013 15:00
Czy e-papieros pomaga palaczom, czy im szkodzi? Czy jest bezpieczny dla osób wokół? - do dziś nie wiadomo. Badania trwają, ale nie wygląda to dobrze.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Porankowy test śniadaniowy: zdrowa i pyszna owsianka

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2013 11:22
Parówki? Jajka sadzone? A może... zupa? Jaki jest najlepszy posiłek, dzięki któremu dobrze rozpoczniemy dzień? Trwa cykl "Porankowy test śniadaniowy"! Była ciabatta z pastą z awokado, omlet z dodatkami, śniadanie angielskie, a tym razem przyszła pora na... owsiankę.
rozwiń zwiń