Dwudziestolecie w polskim teatrze. Nadzieja podszyta lękiem

Ostatnia aktualizacja: 10.11.2018 15:00
- Po 1918 roku teatr w Polsce żył nadzieją, że w wolności będzie mógł stwarzać nowe trendy i strategie estetyczne, a z drugiej strony wciąż pamiętał o traumie i nie do końca wierzył, że szybko się ona rozwieje - opowiada prof. Krystyna Duniec. 
Audio
  • Co działo się w polskim teatrze w dwudziestoleciu międzywojennym? (W to mi graj/Czwórka)
(zdj. ilustracyjne)
(zdj. ilustracyjne)Foto: Pixabay/dom. publiczna/PIRO4D

Czytaj także
Stefan Wiech Wiechecki PAP 1200x660.jpg
Żydowska Warszawa w tekstach Wiecha

W Teatrze Narodowym Leon Schiller chciał wystawiać Szekspira dla robotników i dla inteligencji, twórcy awangardowi wprowadzali nowe środki artystyczne i język, rozwijał się kierunek teatru monumentalnego oraz kabaret i teatr repertuarowy. - Jako medium społeczne teatr pokazywał to, co działo się w społeczeństwie. Z jednej strony była radość z odzyskanej wolności i rozwoju gospodarczego, z drugiej - przygnębienie spowodowane rosnącą biedą, represjami politycznymi, pogromem antysemickim i prostytucją kobiet, które w ten sposób dorabiały do niskiej pensji - opowiada teatrolog.

Zdaniem gościa Czwórki jednym z najbardziej niezwykłych dzieł teatralnych tamtego okresu była "Niespodzianka" Karola Rostworowskiego. - Sztuka pokazywała tragedię, która wydarzyła się na polskiej wsi, kiedy matka zabiła własnego syna, żeby wykraść mu majątek - opowiada  prof. Krystyna Duniec.    


Czytaj także
niewinni czarodzieje pap 1200.jpg
"Niewinni czarodzieje". Aktualni i dziś, i w teatrze

Czym była prowokacja w teatrze dwudziestolecia międzywojennego? W jaki sposób reagowali na nią odbiorcy? Czy teatr nam współczesny przypomina ten sprzed stu lat? zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy.

***

Tytuł audycji: W to mi graj

Prowadzi: Dominika Klimek

Gość: prof. Krystyna Duniec (teatrolog, autorka książki "Dwudziestolecie. Przedstawienia")

Data emisji: 10.11.2018

Godzina emisji: 13.15

kul

Czytaj także

Pantomima. "To sztuka odczuwania siebie"

Ostatnia aktualizacja: 04.11.2017 15:00
- Pantomima to mozolne budowanie samoświadomości artysty. Wymaga czasu, przestrzeni i dojrzałości, która przychodzi z wiekiem - opowiada Bartłomiej Ostapczuk z Warszawskiego Centrum Pantomimy.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Spotkanie z mistrzem. Rozmowy o Gustawie Holoubku

Ostatnia aktualizacja: 08.05.2018 10:00
- Tak jak napisałam w przedmowie do pierwszego wydania "Holoubek. Rozmowy", ta książka była bezinteresowana, powstawała bezinteresownie, nie na zamówienie, nie na konkretną potrzebę. Powstawała z fascynacji i sobie swobodnie narastała - mówi Małgorzata Terlecka-Reksnis.
rozwiń zwiń