Specjalista od HR. "To nie terapeuta, tylko gwarant sukcesu firmy"

Ostatnia aktualizacja: 04.08.2022 08:20
- HR-owiec nie jest terapeutą ani przyjacielem, który pójdzie z pracownikiem na kawę, żeby ten wypłakał mu się w rękaw. HR-owiec to funkcja biznesowa, a przy okazji poważny gracz w budowaniu sukcesu firmy - przekonuje Róża Szafranek, specjalistka od HR. 
Zarządzanie zasobami ludzkimi  to ogół podejmowanych przez organizację działań związanych z pozyskiwaniem, utrzymywaniem w strukturze, rozwojem i zwalnianiem pracowników.
Zarządzanie zasobami ludzkimi to ogół podejmowanych przez organizację działań związanych z pozyskiwaniem, utrzymywaniem w strukturze, rozwojem i zwalnianiem pracowników.Foto: Shutterstock / Photographee.eu

Na czym polega "miękki HR"?

HR - skrót od angielskiej nazwy "Human Resources" - w języku polskim oznacza "zasoby ludzkie" i odnosi się do wszystkich zasobów ludzkich, które tworzą dane przedsiębiorstwo (pracownicy i menadżerowie). Ale HR to także nazwa wyspecjalizowanego działu, który zajmuje się zarządzaniem tymi "zasobami" - od zatrudniania, poprzez szkolenie, wynagradzanie, aż po rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami. - "Po staremu" powiedzielibyśmy, że HR-owiec to kadrowa, ale w dzisiejszych czasach to ludzie, którzy głównie zajmują się budowaniem zespołu oraz tzw. people & culture, czyli miękkim HR - zaznacza ekspertka. - Zarządzanie ludźmi, budowanie komunikacji, rozwiązywanie problemów - to najważniejsze zadania, które do nich należą.   

Specjalista od kultury organizacyjnej

I choć na ogół HR kojarzy się głównie z dużymi korporacjami, gość Czwórki przekonuje, że dział personalny wpływa na lepsze funkcjonowanie start-upów. - Wielu "founderom”, czyli założycielom start-upów wydaje się, że kluczem do sukcesu jest zatrudnienie najlepszych ludzi. Tymczasem firmy nie sklei się z gotowych klocków. Najpierw trzeba stworzyć kulturę organizacyjną i komunikacyjną, żeby wszystkie elementy mogły ze sobą współpracować - wyjaśnia Róża Szafranek.- Dlatego jednym z największych problemów założycieli start-upów jest to, że zbyt późno zatrudniają HR-owca, że zwlekają z tym do ostatniej chwili. A pierwszy HR-owiec w firmie powinien pojawić się wraz z pierwszym menadżerem, czyli osobą, która będzie zarządzać zespołem. 

Sprawdź także:

"Nie kadrowa, nie miś przytulak, tylko poważny gracz"

Każda firma ma kulturę organizacyjną, ale nie każda potrafi ją uporządkować. Dobra kultura organizacyjna wspiera realizację celów biznesowych, zła - jest toksyczna i niszczy ludzi oraz firmę. - Pracownicy działu HR powinni siedzieć przy stole decyzyjnym i być traktowani jako poważni gracze biznesowi - podkreśla rozmówczyni Mateusza Kulika. - Niestety, w rzeczywistości odgrywają dużo mniejszą rolę. Ma to związek z ciągle funkcjonującymi stereotypami, że HR-owiec to kadrowa, miś przytulak albo zimny profesjonalista od zwalniania ludzi. Dlatego pierwszym zadaniem HR-owca w nowej firmie nie może być redukcja personelu, tylko praca nad kulturą komunikacji i współpracy - podsumowuje Róża Szafranek. 

Posłuchaj
15:11 CZWÓRKA Czat czworki - hr 03.08.2022.mp3 Jak dziś zarządza się "zasobami ludzkimi"? (Czat Czwórki/Czwórka)

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Mateusz Kulik

Gość: Róża Szafranek (HR Hints)

Data emisji: 03.08.2022

Godzina emisji: 15.15

kul

Czytaj także

Pracoholizm Polaków. Na czym polega i jak z nim walczyć?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2019 15:50
- Najlepszym sposobem na niezatracenie się jest posiadanie życia osobistego - przekonuje Małgorzata Majewska. - Nikt z zewnątrz nie zadecyduje o tym za nas. To my musimy wyłączyć maila i odłożyć służbowy telefon.
rozwiń zwiń

Czytaj także

TikTok. Nowy sposób na szukanie pracy?

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2021 20:00
Kilka miesięcy temu TikTok poinformował, że pracuje nad nową funkcją dotyczącą ofert pracy. W zakładce TikTokResumes można już znaleźć krótkie filmiki od kandydatów, a pracodawcy mogą przeglądać oferty i kontaktować się z wybranymi osobami.
rozwiń zwiń