Zakupy online - jak zwrócić towar, który nam nie odpowiada?

Ostatnia aktualizacja: 07.12.2020 21:02
W dobie pandemii coraz więcej przedmiotów kupujemy przez internet. To może generować problemy, bo towar, który bardzo atrakcyjnie wyglądał na zdjęciach w sieci, nie zawsze w rzeczywistości odpowiada naszym oczekiwaniom.
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjneFoto: Shutterstock.com / Kaspars Grinvalds

internet komputer free shutt 1200 .jpg
Podpis elektroniczny - czy jest bezpieczny i do czego służy?

"Klient się rozmyślił" - to najczęstszy powód zwrotów wskazywany przez właścicieli sklepów internetowych w badaniu przeprowadzonym przez firmę merce.com. Ponad dwukrotnie rzadsze jest odsyłanie zakupów z powodu uszkodzeń i wad. - Pandemia spowodowała, że wzrosła liczba zakupów online, jednak - wbrew przewidywaniom - procentowo nie zwiększyła się przez koronawirusa liczba zwrotów - tłumaczył Paweł Szewczyk z merce.com. - Wskaźnik wciąż oscyluje między 3 a 5 proc. wszystkich zamówień, niezależnie od wielkości sklepów.

Posłuchaj
12:00 2020_12_07-17-12-36_PR4_Zakupy.mp3 Jak zwrócić towar, który zakupiliśmy przez internet? (TOP/Czwórka)

stetoskop lekarz 1200 free
Czy Koro usprawni badanie? Jest już prototyp stetoskopu XXI wieku

Podczas pandemii największym zainteresowaniem cieszyły się branże odzieżowa, spożywcza oraz kosmetyczna. - Największą ilość zwrotów odnotowano w branży modowej i elektronicznej, mniejszą zgłaszają sklepy sprzedające kosmetyki - wyliczał ekspert. Jak się okazuje w Polsce najmniejsza liczba zwrotów dotyczy... książek. - To nawet nie jest 1 proc. wszystkich zwrotów - wyliczała zaś Magdalena Bednarz z firmy Inke. - W branży modowej z reguły ludzie odsyłają produkty, bo te po prostu są w niewłaściwym rozmiarze, fasonie, są niewygodne, albo "źle leżą" - wymieniała. - Ale zdarzają się także argumenty, że "kolor turkusowy był zbyt turkusowy".

Czytaj także: 

Kupując przez internet nie musimy podawać przyczyny, dla której zwracamy towar. - Od umowy możemy odstąpić nawet jeszcze przed otrzymaniem towaru - tłumaczyła Magdalena Bednarz. A jak podkreślał Paweł Szewczyk, najrozsądniej to zrobić w formie pisemnej. - Wystarczy sama informacja od konsumenta, którą można przekazać drogą mailową, telefoniczną, a także ustnie. Dobrą praktyką jest, gdy sklepy internetowe precyzyjnie informują, gdzie znajdziemy formularz zwrotu i jak z niego korzystać - mówił ekspert. - Możemy oddać produkt nieużywany, nieuszkodzony, a jeśli odeślemy produkt zniszczony, sprzedawca można nie uznać zwrotu - mówił Paweł Szewczyk. Sprzedawca powinien zwrócić nam pieniądze w taki sam sposób, w jaki zapłaciliśmy. - Tak, by klient nie był stratny - podkreślała Magdalena Bednarz. - Jeśli sklep chce zwrócić pieniądze na przykład w formie karty podarunkowej klient musi wyrazić na to zgodę - tłumaczyła. 

Czytaj także:

Istnieje jednak kilka sytuacji, w których zwroty nie będą możliwe. - To dotyczy m.in. produktów personalizowanych, na przykład zegarków z wygrawerowaną dedykacją, czy ubrań szytych na zamówienie. Do tego dochodzą m.in. lekarstwa, czy otwarte już kosmetyki - tłumaczył Paweł Szewczyk. 

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Kuba Marcinowicz

Materiał: Adrianna Janiszewska

Data emisji: 07.12.2020

Godzina emisji: 17.15

kd

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Zwroty, reklamacje, rękojmia, gwarancja - zakupowe prawa klienta

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 18:34
Niektórzy już wpadli w przedświąteczny szał zakupów. W tym czasie warto wiedzieć jakie mamy prawa jako konsumenci. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

Czy pandemia przekona nas do minimalizmu?

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2020 21:34
Nie zaglądając po pracy do galerii handlowych, nie spędzając czasu w kinach i klubach, wciąż funkcjonujemy. Pandemia pokazuje, bez jakich rzeczy, na które zwykle wydajemy pieniądze, możemy się obejść. Czy ograniczenia i nowe przyzwyczajenia pozostaną z nami na dłużej? 
rozwiń zwiń