Czy pandemia przekona nas do minimalizmu?

Ostatnia aktualizacja: 04.05.2020 21:34
Nie zaglądając po pracy do galerii handlowych, nie spędzając czasu w kinach i klubach, wciąż funkcjonujemy. Pandemia pokazuje, bez jakich rzeczy, na które zwykle wydajemy pieniądze, możemy się obejść. Czy ograniczenia i nowe przyzwyczajenia pozostaną z nami na dłużej? 
Audio
  • Czy pandemia wpłynie na nasze nawyki zakupowe? (Czat Czwórki)

5G 1200.jpg
Dlaczego wierzymy w teorie spiskowe?

Pandemia a konsumpcjonizm. Zmniejszy potrzebę nabywania?

Statystyki dotyczące konsumpcji są alarmujące. Na świecie kupiono ponad 107 miliardów ton ubrań i 11 miliardów par butów. By robić miejsce na nowe rzeczy, musimy pozbyć się starych, a co sekundę na wysypiskach śmieci ląduje tyle ubrań, ile mieści się w jednej śmieciarce. W skali roku przemysł modowy odpowiada za 92 miliony odpadów. To druga, najbardziej szkodliwa dla środowiska branża. Do wyprodukowania jednego t-shirtu potrzebujemy 3 tys. litrów wody. Tylko w 2017 roku Amerykanie wydali na sprzęt do komunikacji 71 miliardów dolarów. Konsumujemy tyle, że obecnie przekraczamy możliwości naszej planety o połowę. Jednak, jak podkreślała Katarzyna Kędzierska, autorka książki "Chcieć mniej. Minimalizm w praktyce" świadomość na temat nabywania cały czas rośnie, a wraz z nią zmienia się nasz styl życia. - Ta zmiana przekłada się na nasze wartości, które zaczynamy wprowadzać w nasze życie - mówiła.

tajlandia 1200 shutterstock.jpg
Polak pomaga w Tajlandii. Jak wesprzeć najbardziej potrzebujących?

"Kryzys uderzył w ludzką potrzebę"

Jak mówiła prof. Agnieszka Domańska ze SGH, Zakładu Międzynarodowej Polityki Ekonomicznej gospodarka, to system połączonych ze sobą naczyń. W jej centrum jest człowiek, a dokładniej jego potrzeby. Świat, który znaliśmy, już nie istnieje. Pierwszym klockiem domina była turystyka, ale jak tłumaczyła, kryzys znacząco wpłynie także na inne branże. - Kryzys uderzył w to, wokół czego kręci się każda gospodarka, czyli ludzka potrzeba, która zwielokrotniona przybiera formę popytu. Szacunki ekonomiczne pokazują, że w USA bezrobocie osiągnęło już 16 procent. To 26 milionów osób - kometowała. 

Kto zyska, a kto straci?

W Polsce wyraźnie spadł popyt w handlu detalicznym, w dziedzinie remontów i budowy mieszkań. Niektóre branże, jak przewidywała, będą ponosiły konsekwencje w długiej perspektywie, dla innych, jakich jak e-commerce, lub firmy kurierskie to sytuacja, w której ich obroty zwiększają się kilkakrotnie. - Pozytywne zmiany pojawią się prawdopodobnie w zakresie konsumpcji. Trwale mogą zmienić się nasze modele zakupowe, negatywne trendy, które możemy obserwować w krajach wysoko rozwiniętych - komentowała. 

Czy skorzystamy z pierwszych, po długiej przerwie, okazji do buszowania w galeriach handlowych? A może nasze kupowanie już, w dużej mierze, przeniosło się do sieci? O tym w rozmowie z ekspertami w Czwórce.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Data emisji: 4.05.2020

Godz. emisji: 15.05

ac

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Geoblocking. Czy jest legalny i jak sobie z nim radzić?

Ostatnia aktualizacja: 25.01.2017 16:49
Odrzucenie przyjęcia płatności kartą, odmowa dostarczenia towaru do konsumenta - to przykłady geoblokowania, czyli dyskryminacji konsumenta ze względu na lokalizację, w której się znajduje.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Płacisz kartą? Zachowaj ostrożność i rozsądek

Ostatnia aktualizacja: 01.08.2017 17:41
Niezabezpieczone karty noszone w portfelach lub w kieszeniach to jedno z głównych niebezpieczeństw dla naszych pieniędzy. Można z nich zeskanować informacje, które pozwolą innym osobom na dostęp do naszych pieniędzy. Aby bezpiecznie używać kart płatniczych, wystarczy kilka prostych rozwiązań.
rozwiń zwiń

Czytaj także

Zwroty, reklamacje, rękojmia, gwarancja - zakupowe prawa klienta

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 18:34
Niektórzy już wpadli w przedświąteczny szał zakupów. W tym czasie warto wiedzieć jakie mamy prawa jako konsumenci. 
rozwiń zwiń

Czytaj także

"Nie potrzebuję paragonu", czyli nieznajomość praw kosumenta

Ostatnia aktualizacja: 13.03.2019 14:34
Robieniu zakupów często towarzyszy ekscytacja związania z radością posiadania upragnionego sprzętu gospodarstwa domowego, czy elementu garderoby. W obliczu tego typu emocji rzadko kiedy bierzemy pod uwagę możliwość wadliwości danego towaru, dlatego często zapominamy o zabieraniu paragonu. Jakie prawa konsumenta należy znać, aby wygrać spór z przedsiębiorcą?
rozwiń zwiń