Feeria barw z rury wydechowej. Który kolor powinien nas najbardziej zaniepokoić?

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 20:19
Sprawny samochód wydziela zazwyczaj bezbarwne spaliny. Problem może pojawić się w sytuacji, gdy dym wydobywający się z rury wydechowej nabierze koloru. Czarny, niebieski, szary - czy każda barwa oznacza kłopoty? 
(zdjęcie ilustracyjne)
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: Shutterstock/LanaElcova

Wielu ludzi uwielbia swoje auta dotąd, aż się nie zepsują i nie zaczną przysparzać wydatków. Aby zapobiec awariom, warto zwracać uwagę na wiele czynników, w tym na kolor spalin wydobywających się z rury wydechowej. Po kolorze i zapachu, który ulatnia się z naszego samochodu, możemy wiele wywnioskować, m.in. to, czy silnik jest sprawny. 

- Kolor spalin może nam powiedzieć coś nie tylko o kondycji silnika, ale też o wieku samochodu, bo naturalnym kolorem spalin jest brak koloru, czyli spaliny przezroczyste. Mogą być też delikatnie szare, ale jeśli ich kolor jest inny, to może to zwiastować awarię albo mówić o wieku auta - wyjaśnia Marcin Łobodziński z autokult.pl.

Ekspert wyróżnia dwa najbardziej popularne typy kopciuchów. - Pierwsze to takie samochody, które zostały dopiero co uruchomione, a jest zimno. Taki samochód może dymić intensywnym szarym, jasnym kolorem. Nie dlatego, że coś się z nim dzieje, a dlatego, że w układzie wydechowym zgromadziła się woda, nawet można spotkać takie zjawisko, że będą leciały kropelki wody. Nie należy się tym przejmować - wyjaśnia. - Drugi rodzaj auta to ten dymiący czarnymi spalinami, a te zwiastują już poważne awarie - dodaje. 

Białe spaliny - niekoniecznie dobry znak

Jeśli białe obłoki nie znikają po rozgrzaniu silnika, a w zapachu spalin pojawia się słodkawa nuta, warto zwrócić na to uwagę. - Biały dym najczęściej zwiastuje nam uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Zawsze powstaje w wyniku mieszania się spalin z wodą - wyjaśnia ekspert. - Może to być też innego rodzaju awaria, która powoduje dostawanie się cieczy do silnika lub układu wydechowego, np. nieszczelność chłodnicy układu EGR. Dziś zawory EGR są chłodzone cieczą - dodaje. 


Posłuchaj
07:40 czwórka top 20.10.2022.mp3 Co mogą oznaczać kolory spalin naszego auta? (Czwórka/TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem)

 

Im ciemniej, tym gorzej

Gdy za naszym autem snuje się szara chmura dymu i czujemy intensywny zapach, możemy spodziewać się niewesołej diagnozy. - Szary dym najczęściej jest objawem problemów z silnikiem, najczęściej sterowania silnikiem albo podawania nieprawidłowej ilości czy złego czasu wtrysku paliwa. Może być to też awaria układu odpowiedzialnego za regulację silnika - mówi Marcin Łobodziński. - Zdarza się, że na szaro dymią samochody na gaz, w których instalacja wymaga regulacji czy napraw - dodaje. 

Rozmówca Czwórki podkreśla, że powody do zmartwień pojawiają się, gdy szary dym nie ustępuje po porannym rozruchu samochodu. 

- Czarny dym najczęściej dotyczy silników diesla - tu przyczyny mogą być różne - najczęściej jest to awaria układu wtryskowego - wyjaśnia specjalista. - To niestety bardzo kosztowna awaria, ale też nie zawsze o to chodzi. Czarny dym może pojawić się za samochodem, w którym wycięto filtr DPF, albo przy silnikach, w których zwiększono moc, podano więcej paliwa i ten samochód musi sobie z tym radzić. Czarny dym może też oznaczać zatkany układ wydechowy, nagromadzenie sadzy - dodaje.

Niebieski nie jest uspokajający

Gdy spaliny naszego auta nabierają barwy niebieskiej, to jak najszybciej powinniśmy stawić się w warsztacie. - Niebieska barwa spalin pojawia się, gdy silnik bierze za dużo oleju. Przy silnikach benzynowych najczęściej trzeba mieć świadomość, że silnik spala nam olej, czasem wystarczy drobna naprawa - mówi rozmówca Mateusza Kulika. - Gorzej w przypadku silników diesla, bo niebieski dym może oznaczać awarię turbosprężarki, to ona podaje olej do silnika. W tym wypadku może ona wywołać tzw. rozbieganie diesla. 

Czy ktoś bada dym?

Marcin Łobodziński ze smutkiem stwierdza, że spaliny naszych aut nie są badane podczas kontroli pojazdów, choć powinno być to robione podczas badania technicznego. Robi się to bardzo rzadko. Zdarza się, że nasze auto zostanie skontrolowane na mobilnym stanowisku kontroli, bardzo rzadko się jednak zdarza, żeby wykazały one, że nasze spaliny przekraczają dopuszczalne normy. - Widząc, że kolor spalin naszego auta zmienił się, warto udać się do mechanika - poleca Marcin Łobodziński. - Sami mechanicy muszą dokładnie sprawdzić samochód, kolor spalin jest jedynie wskazówką - dodaje. 

***

Tytuł audycji: TOP - Trochę Optymizmu Popołudniem

Prowadzi: Jan Olejniczak

Materiał: Mateusz Kulik

Data emisji: 20.10.2022

Godzina emisji: 18.15

pj/kor

Czytaj także

Za wolno nie wolno - spokojna jazda może zaszkodzić kondycji naszego auta

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2021 23:15
Nie zawsze tylko dynamiczna i szybka jazda może negatywnie wpływać na nasz samochód. Sprawdzamy, w jaki sposób spokojny styl prowadzenia auta może być dla niego niekorzystny.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Auta z instalacją gazową - co z nowymi regulacjami?

Ostatnia aktualizacja: 25.11.2021 22:10
Od 1 stycznia 2022 r. mają wejść w życie nowe przepisy dotyczące aut z instalacjami gazowymi LPG i CNG. W projekcie ustawy zapisy są jednak niejasne, co może oznaczać, że użytkownicy aut zasilanych gazem mogą stracić homologacje na już zamontowane instalacje. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak przygotować auto do zimy? Drogowcy i kierowcy na drogach

Ostatnia aktualizacja: 16.12.2021 20:00
To już ostatni dzwonek by przygotować samochód do zimy. Noce są coraz bardziej mroźne, a opady śniegu coraz częściej nas zaskakują. Drogowcy są w pełnej gotowości, a co z kierowcami?
rozwiń zwiń