Nowe Technologie

Facebook ma 20 lat. Miliardowe zyski i milionowe kary - wielki sukces czy zagrożenie?

Ostatnia aktualizacja: 04.02.2024 11:03
Najpopularniejszy obecnie portal społecznościowy - Facebook - ma 20 lat. Od czasu jego uruchomienia przez Marka Zuckerberga w roku 2004 zmieniał się wiele razy, ale cele jego działalności pozostają niezmienione: jednoczenie ludzi oraz zarabianie pieniędzy na reklamach.
Facebook obchodzi 20. urodziny
Facebook obchodzi 20. urodzinyFoto: Shutterstock/AlesiaKan

Przed Facebookiem istniały inne sieci społecznościowe, takie jak MySpace, ale portal Marka Zuckerberga zyskał największą popularność. W niespełna rok miał już milion użytkowników. Robienie zdjęć, zamieszczanie ich na Facebooku i przede wszystkim "oznaczanie" znajomych na dziesiątkach fotografii stało się pod koniec drugiej dekady XXI wieku częścią życia nastolatków. To właśnie możliwość "oznaczania" - zdaniem specjalistów - stała za sukcesem platformy.

Dwa miliardy użytkowników Facebooka w 2023 roku

Do 2012 roku Facebook przekroczył barierę miliarda użytkowników miesięcznie. Pod koniec 2023 roku spółka poinformowała, że platformę odwiedzało codziennie ponad dwa miliardy osób.

Jak twierdzą specjaliści, Facebook udowodnił, że zbieranie naszych "polubień" i antypatii jest niezwykle opłacalne.

Dziś spółka matka Facebooka, Meta, jest gigantem reklamowym, który wraz z Google zgarnia lwią część pieniędzy w tej branży. W ostatnim kwartale 2023 roku - jak poinformowała dwa dni temu Meta - Facebook miał prawie 40 miliardów dolarów przychodów, głównie dzięki reklamom.

Skandale dotyczące przetwarzania danych osobowych

Okazało się jednak, że podczas zbierania danych osobowych może dość do nadużyć. Meta była wielokrotnie karana grzywną za niewłaściwe przetwarzanie danych osobowych. Najbardziej znany jest skandal związany z Cambridge Analytica z 2014 roku, gdy Facebook zapłacił 725 milionów dolarów w ramach pozwu w sprawie masowego wycieku danych.

W 2022 roku Facebook zapłacił Unii Europejskiej karę w wysokości 265 milionów euro w związku z problemami dotyczącymi ochrony danych osobowych. Także w związku z tym w 2023 roku Meta została ukarana przez UE rekordową karą w wysokości 1,2 mld dolarów.

Facebook stał się główną platformą kampanii wyborczych na całym świecie, upolitycznił internet.

Upolitycznienie internetu

Według badania portalu Statista pięć miesięcy przed wyborami prezydenckimi w Stanach Zjednoczonych w 2020 roku zespół urzędującego prezydenta Donalda Trumpa wydał ponad 40 milionów dolarów na reklamy na Facebooku.

Platforma ta przyczyniła się także do zmiany lokalnej polityki, umożliwił grupom użytkowników gromadzenie się, prowadzenie kampanii i planowanie działań.

Uważa się również, że Facebook i Twitter odegrały kluczową rolę podczas Arabskiej Wiosny, pomagając w koordynowaniu protestów i rozpowszechnianiu informacji o tym, co się dzieje.

A co z prawami człowieka?

Jednak wykorzystywanie Facebooka do celów politycznych jest krytykowane ze względu na niektóre jej konsekwencje, w tym wpływ na prawa człowieka. W 2018 roku Facebook zgodził się z raportem ONZ, w którym stwierdzono, że nie udało mu się zapobiec wykorzystywaniu platformy do "podżegania do przemocy" wobec muzułmanów Rohindża w Birmie.

W październiku 2023 roku w USA pojawiła się z kolei informacja o pozwie skierowanym przeciwko Mecie przez władze ponad 40 amerykańskich stanów. Spółka jest oskarżana o narażanie zdrowia psychicznego dzieci i czerpanie z tego korzyści majątkowych.

Firma, do której należy platforma Facebook, zmieniła nazwę na Meta w 2022 roku.

Czytaj również:

IAR/jmo/wmkor

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak