Nowe Technologie

Co preferuje polski klient banku

Ostatnia aktualizacja: 26.01.2013 11:21
Spada popularność klasycznych oddziałów banków. W badaniu firm PayU SA i Bankier.pl uzyskano odpowiedź jakie obecnie preferencje rządzą polskim rynkiem konsumenta produktów bankowych.
Co preferuje polski klient banku
Foto: Glow Images/East News

 

Badanie poprzedza wynik głosowania, który poznamy po zamknięciu plebiscytu internetowego www.ZlotyBankier.pl. O laury zwycięzcy walczy w 2013 30 instytucji finansowych.

Karta kredytowa jest rodzaju męskiego

Korzystanie z plastikowego pieniądza deklaruje o 12 proc. więcej badanych przedstawicieli płci męskiej niż kobiet. Niemal co trzeci przebadany użytkownik sieci trzyma oszczędności na lokacie bankowej. Tylko 8 proc. respondentów pomnaża wolne środki w funduszu inwestycyjnym, a 7 proc. korzysta z usług maklerskich.

  • Ponad połowa badanych internautów posiada  jeden rachunek bankowy zaś dwoma dysponuje już niemal co trzeci. Czterech na dziesięciu korzysta z konta oszczędnościowego, a ponad 40 proc. z karty kredytowej. Zestawiając popularność tych ostatnich wśród respondentów można zauważyć, że odsetek internautów korzystających z plastikowego pieniądza jest wyższy w porównaniu do ogółu społeczeństwa. Według danych ZBP oraz GUS jedna karta kredytowa przypada średnio na pięciu dorosłych Polaków.

Internauci nie potrzebują klasycznej bankowości

Organizatorzy plebiscytu Złoty Bankier 2012 zbadali również popularność poszczególnych usług dostępnych w ramach bankowości mobilnej oraz wirtualnej. Niemal połowa internautów, którzy wzięli udział w badaniu, korzystała z aplikacji swojego banku za pośrednictwem urządzeń mobilnych: smartfona lub tabletu.

„Aż 64 proc. badanych przyznało, że płaci w ten sposób za zakupy w sklepach internetowych lub na platformie Allegro. Niewątpliwą zaletą e-przelewów (określanych też jako pay by linki) jest szybkość transakcji, czego nie zapewniają zwykłe przelewy wymagające ręcznego wypisywania formularza” – mówi Wojciech Czajkowski, Dyrektor Zarządzający PayU SA.

  • Inne  usługi bankowości mobilnej oraz internetowej wciąż czekają na powszechnego użytkownika.
  • Z płatności mobilnych, np. za bilety, korzysta 13 proc. badanych internautów, a  wirtualny oddział banku odwiedza 12 proc.
  • Tylko 7 proc. korzysta z usługi geolokalizacji w telefonie, ułatwiającej znalezienie np. najbliższego bankomatu. Mniej niż co dwudziesty badany zetknął się z usługą mobilnego portfela.

Oddziały w realu znikną?

Dzięki prężnie rozwijającemu się sektorowi usług bankowości mobilnej i internetowej być może już niedługo tradycyjne oddziały banków będą świeciły pustkami. Z badania wynika, że  już tylko niespełna co dziesiąty ankietowany odwiedza placówkę swojego banku.

  • Zdecydowana większość preferuje zarządzanie finansami za pośrednictwem serwisu bankowości internetowej. Z tej usługi najchętniej korzystają osoby mieszkające w miastach powyżej 500 tys. – aż 8 na 10 badanych w tej grupie.
  • Tymczasem w odniesieniu do mieszkańców wsi wskaźnik ten wynosi 6 na 10 badanych, co może być związane z różnicami w dostępie do Internetu w Polsce.

Pieniądze: co trzeci nie oszczędza, 43 proc. nie pożycza

Według badań przeprowadzonych przez organizatorów plebiscytu Złoty Bankier 2012 aż 43 proc. internautów w ogóle nie pożycza pieniędzy. Pozostali, którzy posiłkują się dodatkowym zastrzykiem gotówki, najczęściej korzystają z limitu w karcie kredytowej – postępuje tak 23 proc. z nich. Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych form pożyczania pieniędzy znalazł się kredyt gotówkowy, a dalej zakupy na raty. Co dziesiąty uczestnik badania korzysta w razie potrzeby z pomocy finansowej rodziny lub znajomych, a tylko 2 proc. posiłkuje się tzw. kredytami-chwilówkami.

  • A jak oszczędzamy? Co trzeci badany deklaruje, że nie korzysta z żadnych form oszczędzania pieniędzy. Jednak z drugiej strony aż 4 na 10 ankietowanych internautów ma konto oszczędnościowe, a 27 proc. założyło lokatę terminową.
  • Produkty strukturyzowane, będące połączeniem bezpiecznych obligacji oraz akcji lub opcji, są dużo mniej popularne, bo tylko wśród 3 proc. badanych. Najmniej osób lokuje oszczędności w obligacjach skarbowych.

Idealny bank

Najważniejszym kryterium wpływającym na wybór banku, w którym internauta zakłada konto jest brak opłat za prowadzenie rachunku – potwierdzają to głosy aż 63 proc. badanych. Analiza ofert przebiega inaczej w przypadku kobiet i mężczyzn. Ci ostatni znacznie chętniej poszukują rankingów produktów bankowych w mediach ekonomicznych, podczas gdy kobiety, wybierając dla siebie konto lub inne produkty bankowe, preferują zasięgnięcie opinii u rodziny lub znajomych. Zaraz po niskich, a nawet zerowych opłatach za prowadzenie konta, istotnym czynnikiem decydującym o jego wyborze są bezprowizyjne wypłaty z bankomatów. 

Niemal co piąty badany internauta pyta o opinię znajomych, a co ósmy zwraca uwagę na dostępność usług mobilnych. 7 proc. badanych sprawdza również ofertę pod kątem dodatkowych profitów, np. programu lojalnościowego, a 6 proc. zakłada konto w tym banku, w którym i tak wzięło już kredyt hipoteczny” – wymienia Bogusław Półtorak, redaktor naczelny serwisu Bankier.pl, organizatora plebiscytu Złoty Bankier 2012.



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

E- bankowość weszła nam w krew

Ostatnia aktualizacja: 20.09.2012 13:30
Ponad 10,7 mln indywidualnych klientów oraz 1,1 mln firm aktywnie korzysta z bankowości internetowej - wynika z ósmej edycji raportu netB@nk, przygotowanego przez Związek Banków Polskich.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Uwierzyliśmy w bankowość internetową

Ostatnia aktualizacja: 03.10.2012 00:00
Jak pokazuje ostatnia edycja raportu netB@nk Związku Banków Polskich już ponad 10,7 miliona użytkowników indywidualnych oraz 1,1 miliona firm korzysta z bankowości internetowej. Coraz częściej jako terminal dostępu do konta służy smartfon. Czy bankowość internetowa jest jednak w pełni bezpieczna?
rozwiń zwiń
Czytaj także

Polacy pokochali e-banking

Ostatnia aktualizacja: 21.12.2012 15:18
Coraz chętniej korzystamy z bankowości internetowej, ale wartość transakcji realizowanych tą drogą maleje - tak wynika z danych Związku Banków Polskich.
rozwiń zwiń