Nowe Technologie

Jaka będzie wartość naszego rynku e-commerce za 5 lat? Znamy dane PwC

Ostatnia aktualizacja: 11.07.2022 13:00
Do 2027 r. wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł do 187 mld zł - prognozują autorzy raportu "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027". Eksperci spodziewają się wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych.
Eksperci Strategy Polska spodziewają się dalszego wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych, a także otwierania się wiodących sklepów e-commerce na zewnętrznych sprzedających.
Eksperci Strategy& Polska spodziewają się dalszego wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych, a także "otwierania się wiodących sklepów e-commerce" na zewnętrznych sprzedających.Foto: Shutterstock.com/ one photo

E-commerce w Polsce ma przed sobą perspektywę dalszego rozwoju, jednak zmienią się źródła wzrostu - stwierdzono w raporcie "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027", opracowanym przez ekspertów z Strategy& Polska, która działa w ramach firmy doradczej PwC.

Ich zdaniem w latach 2022-2023 rolę głównego motoru wzrostu rynku przejmuje wzrost cen produktów przy słabnącym popycie konsumenckim. Do pewnego stopnia zostaje on złagodzony poprzez napływ ponad 2 milionów uchodźców z Ukrainy". Według analityków PwC w latach 2018-2021 wzrost sprzedaż przez internet w latach 2018-2021 wynikał głównie z zamknięcia sklepów stacjonarnych.

Co najczęściej kupujemy w Sieci?

Według raportu 54 proc. wzrostu polskiego e-commerce będzie pochodzić z kategorii: mody (21 mld zł), elektroniki (19 mld zł) oraz zdrowia i urody (11 mld zł). W sumie mowa o wzroście do 187 mld zł oraz udziału w sprzedaży detalicznej na poziomie 17 proc.

Eksperci Strategy& Polska spodziewają się dalszego wzrostu znaczenia dużych platform sprzedażowych, a także "otwierania się wiodących sklepów e-commerce" na zewnętrznych sprzedających. Udział modelu platformowego (tzw. marketplace) względem sklepów e-commerce wzrośnie z 45 proc. w 2021 r. do ponad 55 proc. w 2027 r. - oceniono.

Na czym powinny się skupić e-sklepy?

Zdaniem ekspertów głównym polem pojedynku o klienta w przestrzeni cyfrowej staje się szybkość i niezawodność zaspokojenia potrzeb zakupowych. "Trend ten widać we wzroście popularności graczy q-commerce (quick commerce, czyli szybki handel) oferujących dostawy w 10-15 minut, rosnącą liczbą ofert z opcją dostawy tego samego dnia oraz daleko idące ułatwienia w procesie wymiany i zwrotu zamówionych towarów" - stwierdzono w analizie PwC.

Co równie ważne zakup w Sieci musi się to odbywać "w sposób praktycznie bezkosztowy dla konsumenta, gdyż darmowa dostawa staje się powoli oczekiwanym standardem".

Im więcej wiesz o klientach tym więcej im oferujesz

Wzrost wartości zamówień przechodzących przez online stawia przed firmami szansę dostępu do dużych zbiorów danych o klientach, co powoduje ich coraz lepsze profilowanie.

"Szybki rozwój kompetencji analitycznych, budowa centrów zarządzania posiadanymi danymi oraz eksperymentowanie z nowymi modelami biznesowymi opartymi o wykorzystanie danych będą tymi elementami, które w przyszłości odróżnią zwycięzców od firm pozostających w tyle za zmianami rynkowymi" - oceniono w analizie Strategy&Polska.

Czytaj także:


PR24/PAP/sw


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak
Czytaj także

Podczas pandemii rośnie e-handel. Jego wartość wzrosła w Polsce do 100 mld zł

Ostatnia aktualizacja: 08.04.2021 19:56
W I kwartale 2021 przybyło 2 tys. nowych sklepów internetowych, czyli o 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - wskazuje firma ExpertSender. Dodaje, że do końca roku liczba sklepów online może sięgnąć 55 tys., a wartość e-handlu wzrosła z 70 do ponad 100 mld zł.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Amazon największym amerykańskim pracodawcą w Polsce. Zatrudnia kilkanaście tysięcy osób

Ostatnia aktualizacja: 14.04.2021 11:47
Amazon - amerykańska witryna internetowa założona przez Jeffa Bezosa, zajmująca się handlem elektronicznym, umacnia swoją pozycję w Polsce jako największego pracodawcy ze Stanów Zjednoczonych. Zatrudnia w naszym kraju już 18 tys. osób. Firma zapowiedziała, że w centrum w Gliwicach pracę znajdzie dwa razy więcej osób, niż planowano.
rozwiń zwiń