X
Szanowny Użytkowniku
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi przetwarzania danych osobowych w Portalu PolskieRadio.pl
1.Administratorem Danych jest Polskie Radio S.A. z siedzibą w Warszawie, al. Niepodległości 77/85, 00-977 Warszawa.
2.W sprawach związanych z Pani/a danymi należy kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, e-mail: iod@polskieradio.pl, tel. 22 645 34 03.
3.Dane osobowe będą przetwarzane w celach marketingowych na podstawie zgody.
4.Dane osobowe mogą być udostępniane wyłącznie w celu prawidłowej realizacji usług określonych w polityce prywatności.
5.Dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy lub do organizacji międzynarodowej.
6.Dane osobowe będą przechowywane przez okres 5 lat od dezaktywacji konta, zgodnie z przepisami prawa.
7.Ma Pan/i prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich poprawiania, przeniesienia, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania.
8.Ma Pan/i prawo do wniesienia sprzeciwu wobec dalszego przetwarzania, a w przypadku wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych do jej wycofania. Skorzystanie z prawa do cofnięcia zgody nie ma wpływu na przetwarzanie, które miało miejsce do momentu wycofania zgody.
9.Przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
10.Polskie Radio S.A. informuje, że w trakcie przetwarzania danych osobowych nie są podejmowane zautomatyzowane decyzje oraz nie jest stosowane profilowanie.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz na stronach dane osobowe oraz polityka prywatności
Rozumiem
Powieści na antenie

"Dziennik pisany nocą"

31.10.2019 17:00
Rok 2019 jest Rokiem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, z tej okazji w audycji "Książka do słuchania" prezentowaliśmy fragmenty "Dziennika pisanego nocą" w interpretacji Mariusza Benoit.
Mariusz Benoit
Mariusz BenoitFoto: Piotr Piorun/PR2
Posłuchaj
18'18 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 1. (Książka do słuchania/Dwójka)
16'23 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 2. (Książka do słuchania/Dwójka)
21'10 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 3. (Książka do słuchania/Dwójka)
19'35 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 4. (Książka do słuchania/Dwójka)
19'15 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 5. (Książka do słuchania/Dwójka)
14'25 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 6. (Książka do słuchania/Dwójka)
13'52 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 7. (Książka do słuchania/Dwójka)
14'02 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 8. (Książka do słuchania/Dwójka)
14'18 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 9. (Książka do słuchania/Dwójka)
13'48 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 10. (Książka do słuchania/Dwójka)
12'52 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 11. (Książka do słuchania/Dwójka)
12'35 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 12. (Książka do słuchania/Dwójka)
14'47 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 13. (Książka do słuchania/Dwójka)
14'37 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 14. (Książka do słuchania/Dwójka)
14'51 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 15. (Książka do słuchania/Dwójka)
14'09 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 16. (Książka do słuchania/Dwójka)
14'33 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 17. (Książka do słuchania/Dwójka)
12'51 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 18. (Książka do słuchania/Dwójka)
13'51 Gustaw Herling-Grudziński "Dziennik pisany nocą" z lat 1993-2000, czyta Mariusz Benoit - fragm. 19. (Książka do słuchania/Dwójka)
więcej
Audio

Herling Dziennik 1200.jpg
"To intymny pamiętnik pozbawiony literackich ambicji"

Gustaw Herling-Grudziński (1919-2000) – pisarz, eseista, krytyk literacki, więzień łagru w Jercewie, żołnierz armii generała Andersa, uczestnik bitwy pod Monte Cassino, redaktor Radia Wolna Europa, współtwórca miesięcznika "Kultura". Od 1955 roku mieszkał w Neapolu. Jest autorem książki "Inny świat", tomów esejów "Żywi i umarli" , "Upiory rewolucji", kilku tomów opowiadań m. in. "Skrzydła ołtarza", "Drugie przyjście", "Portret wenecki", "Gorący oddech pustyni", oraz "Dziennika pisanego nocą".

Rok 2019, w którym przypada 100. rocznica urodzin twórcy został "w uznaniu słowa i czynu wybitnego pisarza" ogłoszony przez Sejm RP "Rokiem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego".

Mój ideał dziennika, niedościgniony, to prawda, nie ma jednak powodu, by go nie wyznać. Przesuwa się w nim raz szybciej, raz wolniej, raz na scenie, raz w tle, historia spuszczona z łańcucha”, jak nasze czasy znakomicie określił Jerzy Stempowski. A w lewym dolnym roku, wzorem niektórych malowideł renesansowych, miniaturowy i ledwie naszkicowany autoportret autora i kronikarza – tak o swoim dzienniku pisał sam Gustaw Herling-Grudziński.

Pierwsze fragmenty swojego diariusza autor zaczął publikować w czerwcu 1970 roku w paryskiej "Kulturze". Stało się to po śmierci Witolda Gombrowicza i Jerzego Stempowskiego, którzy wcześniej ogłaszali fragmenty swych dzienników w tym miesięczniku. W latach 1996-2000 Herling-Grudziński publikował "Dziennik pisany nocą" w warszawskim tygodniku "Plus-Minus", dodatku do "Rzeczpospolitej".


herling1200pap.jpg
"Dziennik Herlinga-Grudzińskiego jest jego listem w butelce"

W "Rozmowach w Dragonei" pisarz powiedział prof. Włodzimierzowi Boleckiemu: ten "Dziennik" stanowi całość, która w pełni wyłoni się dopiero po mojej śmierci. Wtedy każdy będzie mógł stwierdzić, że to jest jedna książka, która powstawała bardzo długo i która ma rozpoznawalny ton we wszystkich tomach. Na pewno zmieni się nasza epoka, ale ludzie będą chcieli wiedzieć, co w niej było naprawdę ważnego, istotnego. I to, co jest najważniejsze, oczywiście z mojej własnej perspektywy, staram się zauważać.

Krytycy podkreślają, że "Dziennik pisany nocą" jest dziełem wielowymiarowym i wielotematycznym. Jak pisał prof. Włodzimierz Bolecki: poszczególne jego fragmenty poświęcone są tak różnym sprawom, że czasem zdaje się je łączyć jedynie osoba diarysty. Z poszczególnych tomów "Dziennika pisanego nocą" można by skomponować kilka różnych książek lub kilka różnych dzienników. Tematami tych książek mogłaby być literatura polska lub obca, wydarzenia polityczne, mikroeseje o malarstwie i architekturze, opisy pejzażu włoskiego, polemiki i recenzje. Jak podkreśla w książce "Ciemna miłość" znawca twórczości pisarza: z jakiejkolwiek strony oglądany "Dziennik pisany nocą" okazuje się najwytrwalszym, wieloletnim i najgłębszym komentarzem intelektualnym do wydarzeń polskiego życia publicznego – przede wszystkim po 1968 roku.

Gustaw Herling Grudziński 1200.jpg
Willa Ruffo. Neapolitański dom Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

Dziennik, zgodnie z cytowaną na początku sugestią pisarza, traktowany był często jako dzieło "bezosobiste", w którym czytelnik znajdzie wiele informacji o sprawach publicznych, wydarzeniach historycznych, ważnych książkach i tekstach prasowych, a prawie żadnych informacji o samym autorze. Ale jak pisze we wspomnianej książce prof. Włodzimierz Bolecki "Dziennik" Herlinga-Grudzińskiego jest dziełem równie subiektywnym, co każdy inny utwór tego gatunku. Herling nie kryje w nim przecież swoich pasji, idiosynkrazji, poglądów estetycznych czy politycznych, nie cofa się przed nazwaniem poglądów, które odrzuca mocnymi słowami "kretynizm moralny", "imbecylizm", "brednia”./…/ Jest w "Dzienniku" także wiele informacji o życiu osobistym pisarza, o jego nastrojach, fobiach, wydarzeniach z życia prywatnego. Są to jednak informacje tylko zasygnalizowane, jakby ukryte w cieniu innych, wkomponowane gdzieś w "lewy dolny róg" fresku ostatnich dziesięcioleci.

Sam Gustaw Herling-Grudziński we wspomnianych już "Rozmowach w Dragonei" stwierdził: "Dziennik pisany nocą" spełnia wszystkie moje ambicje pisarskie. Jest w nim wiele różnych form, uwaga, refleksja, krótki esej, opowiadanie, a nawet krótka recenzja. Mnie on całkowicie wystarcza i chyba dlatego nie napiszę powieści. Moim opus magnum będzie więc pełny dziennik.

***

Tytuł audycji: Książka do słuchania 

Prowadzi: Dorota Gacek

Data emisji: 8.10-1.11.2019

Godzina emisji: 19.15

bch/mko


Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy, możesz być pierwszy!
aby dodać komentarz
brak

Czytaj także

Dziennik Herlinga-Grudzińskiego. Zapiski w cieniu Wezuwiusza

17.01.2018 10:00
- Ten wulkan, nawet kiedy nie pojawia się bezpośrednio w tekście, odciska swój ślad na całym tekście "Dziennika pisanego nocą" - o wielkiej rozprawie wybitnego prozaika z życiem opowiadał w Dwójce Jacek Hajduk, autor analizy tego dzieła.
Wezuwiusz
WezuwiuszFoto: Shutterstock/forben
Posłuchaj
22'19 Jacek Hajduk o "Dzienniku pisanym nocą" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (Spotkania po zmroku/Dwójka)
więcej

Gustaw_Herling-Grudzinski nkwd wiki 663.jpg
Gustaw Herling-Grudziński. Serwis specjalny Polskiego Radia

"W rejony mroku" to szkic Jacka Hajduka do intelektualnego portretu Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, poświęcony przede wszystkim "Dziennikowi pisanemu nocą". W audycji autor zwracał uwagę na specyficzny stosunek mieszkającego w Neapolu Herlinga do tradycji antycznego Rzymu. - On pisał, że krok marszowy legionistów kojarzy mu się jak najgorzej. Dla niego wspomnienia rzymskiej potęgi w prosty sposób przekładały się na myśl imperialną z XX wieku.

Jacek Hajduk dodał, że pisarz nie był zafascynowany antykiem i we Włoszech znalazł dwa inne elementy, wokół których osnuł "Dziennik pisany nocą". - To była wyspa Capri oraz Wezuwiusz. Od wczesnych lat emigracyjnych mieszkał w cieniu wulkanu i zastanawiał się, jak ten dymiący komin wpływa na ludzi, w jaki sposób formuje ich mentalność i stosunek do śmierci.

Gość audycji opowiadał też, dlaczego Herling-Grudziński bronił w swoim dzienniku Tyberiusza, cesarza który nie cieszył się względami historyków. Mówił ponadto o fenomenie zapisków autora "Innego świata", które, jego zdaniem, przerosły swoje czasy.

***

Tytuł audycji: Spotkania po zmroku 

Prowadzi: Dorota Gacek

Gość: Jacek Hajduk (filolog, literaturoznawca)

Data emisji: 16.01.2018 

Godzina emisji: 21.30

bch/mz

Czytaj także

"Dziennik Herlinga-Grudzińskiego jest jego listem w butelce"

23.05.2018 11:55
- Te zapiski powstały w jednym z najtrudniejszych momentów życia pisarza. Przebywa wówczas w Monachium i wtedy dowiedział się o samobójstwie popełnionym przez swoją pierwszą żonę - mówił w Dwójce prof. Włodzimierz Bolecki.

Herling Dziennik 1200.jpg
"To intymny pamiętnik pozbawiony literackich ambicji"

Dzięki sensacyjnemu znalezisku, jakiego dokonały żona pisarza Lidia Croce i córka Marta Herling, w ręce czytelników trafia nieznany, nigdy wcześniej niepublikowany dziennik pisarza z lat 1957–1958. Z gościem audycji, badaczem życia i twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego rozmawialiśmy w dniu premiery książki.

- Przeglądając materiały pozostawione przez pisarza, jego córka znalazła ten dziennik, który wyłonił się jak list w butelce z oceanu. Herling-Grudziński pracował w Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa i tragiczna wiadomość o samobójczej śmierci żony wtrąciła go w głęboką depresję i pijaństwo. Dziennik z tych lat to najbardziej intymny autoportret pisarza, jaki dziś znamy. Zapiski te czynił tylko dla samego siebie. Dopiero dzienniki z późniejszych lat powstawały z myślą o publikacji – przekonywał gość audycji.

Dlaczego dziennik kończy się w 1957 roku? Komu zawdzięczamy przetrwanie tych bardzo prywatnych zapisków pisarza? Co w nich jest najbardziej zaskakującego dla badacza życia i twórczości Herlinga-Grudzińskiego? O tym w nagraniu audycji.

***

Rozmawiał: Paweł Siwek

Gość: prof. Włodzimierz Bolecki (badacz życia i twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego)

Data emisji: 23.05.2018

Godzina emisji: 8.10

Rozmowa została wyemitowana w audycji Poranek Dwójki.

mko

Czytaj także

Willa Ruffo. Neapolitański dom Gustawa Herlinga-Grudzińskiego

20.06.2018 15:37
Willa przy via Crispi w Neapolu to szczególne miejsce na mapie miasta. Dom był siedzibą rodziny włoskiego intelektualisty Benedetta Croce. Przez lata mieszkał tam także, razem ze swoimi dziećmi i żoną Lidią Croce, Gustaw Herling-Grudziński.
Gustaw Herling-Grudziński
Gustaw Herling-GrudzińskiFoto: PAP/Hroch Pavel
Posłuchaj
11'25 Spacer po neapolitańskim domu Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (Kwadrans bez muzyki/Dwójka)
więcej

shutterstock radio książki 1200.jpg
Co ukrywał Gustaw Herling-Grudziński?

Niedawno, nakładem Wydawnictwa Literackiego, ukazał się sekretny dziennik Herlinga-Grudzińskiego z lat 1957-1958, który został odkryty po latach przez żonę i córkę polskiego pisarza. To właśnie Marta Herling była naszym przewodnikiem po Willi Ruffo w Neapolu podczas nagrywania audycji.

***

Tytuł audycji: Kwadrans bez muzyki

Przygotował: Dawid Dziedziczak

Gość: Marta Herling (córka Gustawa Herlinga-Grudzińskiego)

Data emisji: 19.06.2018

Godzina emisji: 22.45

pg/bch